Ελληνικη Κοινοτητα Στοκχολμης

Ιστορικό

Πάνω από 370 χρόνια Έλληνες στη Σουηδία!

Το έτος 1642 βασίλισσα της Σουηδίας ήταν η Χριστίνα (1626 – 1689). Ένας μεγάλος αριθμός των Ελλήνων βρισκόταν ήδη στη Σουηδία και περιφέρονταν σε πόλεις και χωριά της Σουηδίας κάνοντας εράνους για να πληρώσουν λύτρα για την απελευθέρωση Ελλήνων που ήταν φυλακισμένοι σε Οθωμανικές φυλακές.

Ο αριθμός τους ήταν τόσο μεγάλος που οδήγησε σε μια συζήτηση στο τότε σουηδικό Κοινοβούλιο. Δεν ξέρουμε τι συνέβη με όλους αυτούς τους Έλληνες. Πόσοι ήταν; Επέστρεψαν στα Βαλκάνια; Έμειναν στη Σουηδία; Υπάρχουν απόγονοί τους στη Σουηδία;

Αυτή είναι και η πρώτη επίσημη αναφορά για την παρουσία συγχρόνων Ελλήνων στη Σουηδία.

Αξίζει να αναφερθεί πως οι ενέργειες των Ελλήνων προκάλεσαν την οργή και δυσαρέσκεια  των σουηδών κληρικών, και ήταν αυτοί που έφεραν το θέμα ενώπιον του σουηδικού Κοινοβουλίου, προκειμένου να επιτύχουν η απαγόρευση της δράσης των Ελλήνων… και φυσικά το σουηδικό Κοινοβούλιο ενέκρινε το αίτημα του σουηδικού κλήρου για την απαγόρευση εράνων υπέρ των Ελλήνων.

Η απαγόρευση ίσχυε έως το 1705 και άλλαξε μόνο ύστερα από διαταγή του Κάρολου του XII για ένα παρόμοιο έρανο υπέρ φυλακισμένων Ελλήνων.


stokholm
Στο 20ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων και Κοινοτήτων Σουηδίας – το νέο Δ.Σ. της ΟΕΣΚΣ

Η ιστορία της μετανάστευσης

H ιστορία της ανθρωπότητας είναι εν μέρει η ιστορία της μετανάστευσης. Στις ημέρες μας υπολογίζεται ότι 6 με 7 εκατομύρια άτομα Ελληνικής καταγωγής ζούν έξω από τα γεωγραφικά όρια της Ελλάδας.

Προς την Σκανδιναβία, ήδη από τους κλασσικούς χρόνους, είναι ξακουστό το ταξίδι του Πυθέα στη Θούλη. Για να ακολουθήσει η Ευφροσύνη Ρίζου-Ραγκαβή, το πρώτο ελληνικής καταγωγής, άτομο που έρχεται και μένει στη Σουηδία το 1848, όταν παντρεύεται με τον ιδρυτή των Σουηδικών Σιδηροδρόμων Adolf Eugen von Rosen.

Στην δεκαετία του -60 έρχεται το πρώτο κύμα οργανωμένης μετανάστευσης εργατικού δυναμικού με πρωτοβουλία της Σουηδικής βιομηχανίας ενώ στα χρόνια της χούντας έρχεται το μεγάλο κύμα των πολιτικών προσφύγων αλλά και οικονομικών μεταναστών και ο αριθμός των Ελλήνων φτάνει τη δεκαετία του 1970 περίπου τις 30 000.

Πολλοί από αυτούς έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα, υπάρχουν όμως και αρκετές χιλιάδες πρώτης,δεύτερης και τρίτης γενιάς που είναι ενταγμένοι στην Σουηδική κοινωνία. Σημαντικός αριθμός των Ελλήνων της Σουηδίας διέπρεψαν και διαπρέπουν τόσο στη Σουηδία όσο και μετά την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Ο αριθμός των Ελλήνων στη Σουηδία σήμερα υπολογίζεται στις 20 000.

Με την Ιστοσελίδα αυτή στοχεύουμε τόσο στην ενημέρωση του Ελληνικού στοιχείου στην Σουηδία αλλά κυρίως στην προβολή του έργου του τόσο στον πολιτιστικό όσο και στον επιχειρηματικό τομέα.

Υπεύθυνοι για την Ελληνοσουηδική Ιστοσελίδα:

Ζωή Καρκαμάνη & Δημήτρης Καρκαμάνης
Stockholm/Στοκχόλμη, Sweden/Σουηδία
E-mail: info@greek.swedishportal.net

 


 

sarantaΣαράντα χρόνια από την ίδρυση της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων και Κοινοτήτων Σουηδίας – Εκδήλωση στη Στοκχόλμη

Το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2012, στην αίθουσα Z-salen του ABF στη Στοκχόλμη, πραγματοποιήθηκε η κεντρική εκδήλωση για τον εορτασμό των σαράντα χρόνων από την ίδρυση της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων και Κοινοτήτων Σουηδίας (ΟΕΣΚΣ).

Η συμμετοχή της Ομογένειας ήταν μεγάλη και το πρόγραμμα που ακολούθησε έφερε στη μνήμη των παρευρισκομένων εικόνες από την ζωή των σαράντα χρόνων της ΟΕΣΚΣ.

Στο τέλος της εκδήλωσης ακολούθησε δεξίωση με ελληνικό φαγητό που είχε φροντίσει η Ελληνική Κοινότητα Νότιας Στοκχόλμης και ελληνικό κρασί που πρόσφερε η ελληνική εταιρεία Meletis Improrts AB.

Η παιδική χορευτική ομάδα του σχολείου Essingen αποτελούμενη από παιδιά ηλικίας 6-9 χρόνων, παρουσίασε τους χορούς Κεχαγιάς και Παλαμάκια. Η παιδική ομάδα αποτελεί τμήμα του Ελληνικού Λαογραφικού Συλλόγου Ελλάς του οποίου τα μέλη αμέσως μετά τα παιδιά, παρουσίασαν τους χορούς Συρτός Χίου, Ικαριώτικος, Γιάρισκα, Συρτός Χανιώτης, Μαλεβιζιώτης και Λαζώτης.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Κομνηνός Χαϊδευτός, στον χαιρετισμό του, αναφέρθηκε στην πορεία των σαράντα χρόνων δράσης της Ομοσπονδίας, αναφέροντας τα κυρίως θέματα που απασχόλησαν τον ελληνισμό (παιδεία, πολιτισμός, γλώσσα, διακρατική σύμβαση, παρεμβάσεις σε Ελλάδα και Σουηδία και πολλά άλλα) και κλείνοντας τον χαιρετισμό του, ευχαρίστησε όλους όσους συμμετείχαν στον εορτασμό των σαράντα χρόνων από την ίδρυση της ΟΕΣΚ Σουηδίας.

Η πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Νέων Σουηδίας Φ. Παπαδοπούλου στο σύντομο χαιρετισμό της, αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία των ελληνικών Ομοσπονδιών Σουηδίας και στα θετικά αποτελέσματα που έχει αποφέρει αυτή η συνεργασία.

Η πρέσβης της Ελλάδας Αλίκη Χατζή και η πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας Μ. Σάββα απηύθηναν ένα σύντομο χαιρετισμό και ευχήθηκαν στην Ομοσπονδία να συνεχίσει την πλούσια και σημαντική δράση της. Στη διάρκεια των χαιρετισμών προβάλλονταν σε μεγάλη οθόνη φωτογραφίες από τις δραστηριότητες της Ομοσπονδίας τα 40 χρόνια που πέρασαν.

Μετά τους χαιρετισμούς και με ένα λιτό σκηνικό αποτελούμενο από ένα τραπέζι, δύο καρέκλες και δύο φλυτζάνια καφέ, η θεατρική ομάδα Υπό Κρίσιν παρουσίασε το μονόπρακτο Ο Μετανάστης του Γ. Σκούρτη. Παρά το γέλιο που κατά διαστήματα ακουγόταν στην αίθουσα, οι Κ. Μαλούχος, Μ. Ορφανόπουλος και Χ. Μπουγιώτας που έπαιξαν τους ρόλους, απέδωσαν έξοχα και τα δεινά της μετανάστευσης.

Η Γυναικεία χορευτική ομάδα της Πολιτιστικής Στέγης Ουψάλας, παρουσίασε στη συνέχεια τους χορούς Ράικο, Σόφκα, Λεβέντικο, Ίσσος. Ροδίτικος, Μιλήσω, Σφαρλής και Ζερβόδεξος. Στην χορευτική ομάδα συμμετείχε και ο δάσκαλός της Lennart Selander που όπως ανέφερε, ένιωσε και αυτός σαν μετανάστης όταν πριν από είκοσι πέντε χρόνια πήγε για πρώτη φορά στην Πολιτστική Στέγη για να γίνει μέλος της.

Τα μέλη της μικτής χορωδίας Ορφέας με τον μαέστρο Rοlando Pomo και τον πιανίστα Johan Sandback, τραγούδησαν τα δημοτικά Κοντούλα λεμονιά, Γιάννη μου το μαντήλι σου και το έντεχνο Η Γοργόνα σε στίχους Λ. Παπαδόπουλου και μουσική Μ. Λοΐζου. Ανταποκρινόμενη η χορωδία στην απαίτηση του κοινού, τραγούδησε Με το λύχνο του άστρου σε μουσική Μ. Θεοδωράκη και στίχους Οδ. Ελύτη από το Άξιον Εστί..

Την εκδήλωση έκλεισε ο Ξ. Παγκαλιάς που παρουσίασε το νέο βιβλίο της Ομοσπονδίας 1972 – 2012, 40 ΧΡΟΝΙΑ ΟΕΣΚΣ. Αναφέρθηκε σύντομα στην εκδοτική δραστηριότητα της Ομοσπονδίας και κατόπιν στο λόγο για τον οποίο γράφτηκε το βιβλίο. Κύριος στόχος της έκδοσης ήταν η απόδοση του προβληματισμού του ελληνισμού της Σουηδίας που εξάγεται από το εκάστοτε Συνέδριο της Ομοσπονδίας και η επώνυμη αναφορά όλων αυτών των ανθρώπων που συμμετείχαν στα κατά καιρούς Διοικητικά της Συμβούλια. Στο βιβλίο περιλαμβάνεται και ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο για το Περιοδικό της Ομοσπονδίας που συμπληρώνει την προηγούμενη έκδοση 25+1 χρόνια με το περιοδικό της Ομοσπονδίας που είχε εκδοθεί το 2002.

Ακολούθησε δεξίωση με ελληνικό φαγητό που είχε φροντίσει η Ελληνική Κοινότητα Νότιας Στοκχόλμης και ελληνικό κρασί που πρόσφερε η ελληνική εταιρεία Meletis Improrts AB.

Πηγή: Ιστοσελίδα ΟΕΣΚΣ

Ελληνοσουηδική Ιστοσελίδα
http://greek.swedishportal.net


keps2

κεντρο Ελληνικου Πολιτισμου( ΚΕΠ) ΣΟΥΗΔΙΑΣ

Το ΚΕΠ είναι ένα ανεξάρτητο ίδρυμα που υπόκειται στη σουηδική νομοθεσία και στοχεύει στην εμπλούτιση του πολιτιστικού πλουραλισμού στη Σουηδία.

Ιδρύθηκε το 1994 από το Ιδρυμα Ελληνική Βιβλιοθήκη και Αρχείο μετά από διαπραγματεύσεις με τον Δήμο της Στοκχόλμης και την Κρατική Υπηρεσία Πολιτισμού. Η δραστηριότητά του μονιμοποιήθηκε το 1998 και από τότε το ΚΕΠ παρουσιάζει ένα ποικίλο πολιτιστικό έργο σε διάφορους τομείς παρουσιάζοντας κυρίως Έλληνες καλλιτέχνες αλλά και καλλιτέχνες άλλων εθνικοτήτων, προάγοντας έτσι τον πλουραλισμό στα πολιτιστικά δρώμενα στη Σουηδία.

Η νέα διεύθυνση του ΚΕΠ είναι:

Grekiskt Kulturcentrum
Ropstensslingan 11 B
115 42 Stockholm

(Στο Ropsten, πάρα πολύ κοντά στη γέφυρα για το Lidingö)

Τηλέφωνο: +46 8 720 17 41
E-mail: nireus@algohotellet.se
Home page: www.greekculturalcentre.se

Λειτουργία

keps4Το ΚΕΠΣ διοργανώνει ή συνδιοργανώνει συνεχώς εικαστικές εκθέσεις, εκθέσεις φωτογραφίας, βιβλίων και υλικού αρχείου τόσο στη Σουηδία, στην Ελλάδα όσο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Δανία, Ρουμανία, Πολωνία, Λετονία). Διοργανώνει επίσης διαλέξεις ελληνικού ενδιαφέροντος με Έλληνες και ξένους ομιλητές, λογοτεχνικές βραδιές, σεμινάρια, μουσικές βραδιές, εβδομάδες Ελληνικού κινηματογράφου κ.ά. Το ΚΕΠΣ παρουσιάζει ακόμη σχετική εκδοτική ή και συνεκδοτική δραστηριότητα.

Οι δραστηριότητες και οι εκδηλώσεις του ΚΕΠΣ απευθύνονται στο ελληνικό και σουηδικό κοινό και παρουσιάζονται με άρθρα ή ανακοινώσεις συχνότατα στα σουηδικά ΜΜΕ.

Η λειτουργία του ΚΕΠΣ βασίστηκε στην προσωπική εργασία μια μικρής ομάδας ατόμων και στην επιχορήγηση μέρους των δραστηριοτήτων τεκμηρίωσης του ΚΕΠΣ από τον προϋπολογισμό της Σουηδικής Βουλής. Οι επιχορηγήσεις αυτές κάλυπταν κυρίως τα έξοδα του χώρου (ενοίκια, ηλεκτρικό, ασφάλειες, καθαρισμό κτλ) ενώ το σύνολο των λειτουργικών εξόδων που ανερχόταν στο τριπλάσιο καλυπτόταν ad hoc από εθελοντικές χορηγίες ιδρυτών και δωρητών υπό μορφή χρημάτων, προσφοράς έργου και αγορών υλικού για το ΚΕΠΣ. Το ΚΕΠΣ έλαβε περιστασιακά ενίσχυση και από την Ελληνική Πολιτεία με αποδέκτη κυρίως τα πολιτιστικά του προγράμματα. Δυστυχώς όμως η αλλαγή -στροφή 180 μοιρών- των τελευταίων χρόνων της σουηδικής πολιτικής, στέρησε από το ΚΕΠΣ εγκεκριμένες, έως προ 5 ετών, επιχορηγήσεις για τα έξοδα του χώρου του. Η αρμόδια υπηρεσία της σουηδικής πολιτείας ανακοίνωσε ότι δεν προτίθεται να επιδοτήσει το ΚΕΠΣ όπως έπραττε στο παρελθόν, διότι θα διοχετεύσει τους πόρους από τα κονδύλια που επιχορηγούνταν το ΚΕΠΣ σε άλλες νέες προτεραιότητές της(4) πράγμα και που έπραξε.

Στη φάση αυτή τo ΚΕΠΣ υποστηρίχτηκε από προσωπικότητες της πολιτιστικής ζωής της Σουηδίας, βουλευτές αλλά και ελληνικούς φορείς που προσυπέγραψαν έκκληση προς τις σουηδικές αρχές (5), δίχως όμως αποτέλεσμα. Συνέπεια των αλλαγών αυτών ήταν να αντιμετωπίσει το ΚΕΠΣ άμεσα οξύ πρόβλημα επιβίωσής του αλλά και σχετικά με τη διάσωση και διατήρηση του υλικού. Τελικά με εισφορές και προσωπικά δάνεια το ΚΕΠΣ κατάφερε να δώσει μια προσωρινή λύση στο άμεσο ζήτημα επιβίωσης του αλλά και να διαφυλάξει στο ακέραιο το υλικό του από επιχειρήσεις έμμεσης υφαρπαγής (2007 και 2009) και διάθεσής του σε καθαρά σουηδικά πολιτιστικά ινστιτούτα. Το ΚΕΠΣ μετέφερε την άνοιξη του 2007 το υλικό και τη μειωμένη δράση του σε χώρο πολύ μικρότερο απ’ ότι ως τότε διέθετε. Ο χώρος αυτός λόγω του μικρού μεγέθους (6) και της θέσης του, θεωρούμε πως δεν είναι ο καταλληλότερος για τη σωστή και καλή λειτουργία του ΚΕΠΣ καθώς και για την άμεση επαφή με το ενδιαφερόμενο κοινό. Ταυτόχρονα η οικονομική κατάσταση του ΚΕΠΣ έχει επιδεινωθεί στο έπακρο.

Το ΚΕΠΣ μπορεί να προγραμματίσει άμεσα δράσεις που προβάλλουν τον ελληνισμό της Σουηδίας και τον ελληνικό πολιτισμό με την οικουμενική του διάσταση. Το υλικό που διαθέτει το ΚΕΠΣ μπορεί να αποτελέσει τη βάση για πάμπολλες πολιτιστικές εκδηλώσεις ποιότητας. Αυτό όμως δεν μας δεσμεύει, αντίθετα η πείρα μας το απαιτεί, να αναζητήσουμε συνεργασίες που προβάλλουν νέες τάσεις δημιουργίας στις τέχνες και τα γράμματα όπως αυτές εκφράζονται τόσο στην Ελλάδα όσο και στον εξωελλαδικό ελληνισμό.

keps3Το ΚΕΠΣ προτίθεται να αναλάβει και να προγραμματίσει άμεσα δράσεις όπως: εκθέσεις έργων Ελλήνων καλλιτεχνών της παροικίας, παρουσίαση έργων ελλήνων συγγραφέων, έκθεση υλικού αρχείου για την σύγχρονη παρουσία του ελληνισμού σε διαφόρους τομείς της κοινωνικής ζωής στη Σουηδία και γενικότερα στη Σκανδιναβία (σχέσεις Ελλάδας-Σουηδίας, συμμετοχή Σουηδών στους εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες της Ελλάδας, εμπόριο, επιστήμες, φορείς της ομογένειας κ.ά.), σεμινάρια με θέμα την κατάσταση στον τομέα του πολιτισμού στη Σουηδία.

Το ΚΕΠΣ είναι ικανό να διοργανώσει, με επαγγελματικές αξιώσεις, τις εκδηλώσεις που αναφέρονται, με την προϋπόθεση ότι με χορηγίες καλύπτονται τα έξοδα παραγωγής και υλοποίησης της κάθε δράσης. Γι’ αυτό το σκοπό το ΚΕΠΣ συνεργάζεται ευχαρίστως με φορείς του ελληνισμού της Σουηδίας, με το ΣΑΕ, με δήμους στη Σουηδία και την Ελλάδα αλλά προπάντων με πολιτιστικά ιδρύματα ανεξαρτήτως χώρας, που με τις δράσεις τους προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό και ιδιαίτερα τη δημιουργία στον τομέα των γραμμάτων και τεχνών.



Α Ρ Θ Ρ Α - Τ Η Σ - Ι Δ Ι Α Σ - Κ Α Τ Η Γ Ο Ρ Ι Α Σ :
  1. Εξ' αποστάσεως εκπαίδευση
    Όπως όλες οι επιχειρήσεις, κυβερνητικές ή μη, έχουν επηρρεαστεί άμεσα από τη σύγχρονη πανδημία του 2020, έτσι και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες που αισθάνονται ότι τα παιδιά τους χρειάζονται τις σχολικές εμπειρίες, την επαφή με τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους επηρρεάστηκαν αρνητικά αρχικά.
  2. Η Έξοδος των Ελλήνων από την Αίγυπτο
    1955-1965 Ο Νάσερ, το κύμα φυγής και η επίσκεψη Κωνσταντίνου Καραμανλή Η ελληνική παρουσία στην Αίγυπτο πηγαίνει βαθιά πίσω στους αιώνες, στην εποχή των επιγόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ωστόσο τις πρώτες αμιγώς ελληνικές κοινότητες με εθνική συνείδηση συνέπηξαν οι Έλληνες μετανάστες που αναζήτησαν στη φιλόξενη γη της Αιγύπτου καλύτερες συνθήκες διαβίωσης όσο η Ελλάδα παρέμενε υπόδουλη υπό οθωμανικό ζυγό. Την περίθαλψη και φροντίδα τους ως την ίδρυση του πρώτη ελληνικού προξενείου στην Αλεξάνδρεια, το 1833, είχε το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, αργότερα και πάσης Αφρικής, ένας μακραίων θεσμός και φάρος της Ορθοδοξίας από την εποχή της ιδρύσεώς του, τον πρώτο αιώνα μ.Χ.
  3. Οι Έλληνες της Προαζοφικής
    Οι Έλληνες αποτελούν ένα από τα αρχαιότερα έθνη που διέμεναν στα εδάφη της σημερινής Ουκρανικής Επικράτειας. Από τον 8ο έως τον 6ο π. Χ. αιώνα οι Έλληνες εμφανίσθηκαν στα βόρεια παράλια του Ευξείνου Πόντου, ασχολήθηκαν με το εμπόριο και ίδρυσαν πόλεις-αποικίες. Η πρώτη από αυτές ιδρύθηκε από Έλληνες καταγόμενους από τη Μίλητο (Μικρά Ασία) στη νήσο Μπερεζάν το δεύτερο ήμισυ του 7ου π. Χ. αιώνα.
  4. Ο παροικιακός Ελληνισμός της Βιέννης
    Η παρουσία του Ελληνισμού στην Βιέννη έχει τις ρίζες της στις αρχές του 18ου αιώνα και συγκεκριμένα στις συνθήκες του Κάρλοβιτς (1699) και του Πασάροβιτς (1718) που υπογράφτηκαν μεταξύ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και των Αψβούργων. Οι συνθήκες αυτές προέβλεπαν μια σειρά από αμοιβαία προνόμια για τους υπηκόους των 2 Αυτοκρατοριών που είχαν ως στόχο την τόνωση του εμπορίου. Γενικότερα η μακροπρόθεσμη πολιτική των Αψβούργων στην περιοχή είχε ως τελικό στάδιο την εμπορική (και πιθανά εδαφική) έξοδο της Αυτοκρατορίας στην Ανατολική Μεσόγειο μέσω της Θεσσαλονίκης. Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν από το γεωπολιτικό αυτό πλαίσιο ευνόησαν τους Έλληνες της Ηπείρου και της Μακεδονίας που γνώριζαν αρκετά καλά τους χερσαίους δρόμους μέσω Βοσνίας και Βουλγαρίας προς την Βιέννη και ως υπήκοοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είχαν την ευκαιρία να εγκατασταθούν στην Βιέννη και να αναπτύξουν μια ζωηρή εμπορική αλλά και πολιτισμική δραστηριότητα.
  5. Ελληνικη Κοινοτητα Βενετιας
    Δυο βήματα από τη φημισμένη πλατεία του Αγίου Μάρκου στο κέντρο της Βενετίας, υπάρχει το κανάλι των Ελλήνων (Rio dei Greci), το οποίο οριοθετεί μία ομώνυμη νησίδα (Campo dei Greci). Σ’ αυτή έζησαν, πρόκοψαν και παρήγαγαν επί αιώνες ανεκτίμητο πνευματικό έργο χιλιάδες Έλληνες μέτοικοι από την Ελλάδα και φυγάδες από την αλωμένη Κωνσταντινούπολη.
  6. Ελληνική Κοινότητα Μπρνο
    Η Ελληνική Κοινότητα Μπρνο είναι μία οργάνωση μη κερδοσκοπική. Ο σκοπός της είναι να φέρνει ποιο κοντά μεταξύ τους, τους Έλληνες και τις οικογένειές τους που ζουν στο Μπρνο και τα περίχωρα του, αλλά και να ενισχύσει τους δεσμούς φιλίας με αλλοεθνής φίλους της Ελλάδας, της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.
  7. Ελληνική Κοινότητα Στουτγάρδης
    Οι πρώτοι Έλληνες εργάτες έφτασαν στην Στουτγάρδη το 1941/1942. Οι περισσότεροι ήρθαν με συμβόλαια ως „Fremdarbeiter“, αφού είχαν περάσει τις ιατρικές εξετάσεις που διεξήγαγαν τα γερμανικά κλιμάκια. Ορισμένα ονόματα από εκείνη την εποχή: Χατζηανδρέου, Γιώργος και Παναγιώτης Παπαηλιού, Γιάννης Κοφτερός, Σταύρος Καραγκούνης, Τάκης Βελισσάριος, Σταμάτης Νισύριος
  8. Ελληνικη Κοινοτητα Συδνεϋ
    Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Νέας Νότιας Ουαλίας (Ε.Ο.Κ. NNO) δημιουργήθηκε αρχικά για να στηρίξει την κατασκευή μιας εκκλησίας, της Αγίας Τριάδας. Η Ορθόδοξη Αγία Τριάδα ήταν η πρώτη εκκλησία του νοτίου ημισφαιρίου εφόσον κτίστηκε το 1898 από Έλληνες και Σύριους επιχειρηματίες.
  9. Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου
    Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου υποστηρίζει και προωθεί τον ελληνικό πολιτισμό σε ολόκληρη τη γερμανόφωνη Ευρώπη. Από το 1995, χρονιά ίδρυσης του Παραρτήματος, στεγάζεται στο κέντρο του Βερολίνου και διαθέτει βιβλιοθήκη και χώρο πολλαπλών εκδηλώσεων. Η εργασία του επικεντρώνεται κυρίως στην παρουσίαση εικαστικών εκθέσεων, λογοτεχνικών αναγνώσεων, θεατρικών και κινηματογραφικών έργων από την Ελλάδα, στη διοργάνωση διαλέξεων και σεμιναρίων, καθώς και στην λειτουργία της βιβλιοθήκης, την παροχή γενικών πληροφοριών για πολιτιστικά θέματα καθώς και την προσφορά μαθημάτων ελληνικής γλώσσας.
  10. Ελληνικη Κοινοτητα Βερολινου
    Η Ελληνική Κοινότητα Βερολίνου ιδρύθηκε το 1975 ως διάδοχος της Ελληνικής Κοινότητας της δεκαετίας του ’60. Την 1η Ιουνίου 1990 η έδρα της μεταφέρθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου (Ε.Π.Κ.) στο κτίριο της οδού Mittelstr. 33, Berlin-Steglitz bezogen.
  11. Ελληνικη Κοινοτητα Στοκχολμης
    Το 1642 βασίλισσα της Σουηδίας ήταν η Χριστίνα. Ένας μεγάλος αριθμός των Ελλήνων βρισκόταν ήδη στη Σουηδία και περιφέρονταν σε πόλεις και χωριά της Σουηδίας κάνοντας εράνους για να πληρώσουν λύτρα για την απελευθέρωση Ελλήνων που ήταν φυλακισμένοι σε Οθωμανικές φυλακές.
  12. Ελληνικη Κοινοτητα Ζυριχης
    Η Ελληνική Κοινότητα Ζυρίχης (ΕΚΖ) στην σημερινή της μορφή σαν θρησκευτικά και κομματικά ανεξάρτητη οργάνωση των Ελλήνων μεταναστών στη Ζυρίχη και στην ευρύτερη περιφέρειά της υπάρχει από τον Οκτώβριο του 1979. Λειτουργεί σαν Νομικό Πρόσωπο σύμφονα με το άρθρο 60 του Ελβετικού Αστικού Κώδικα και αποτελείται σήμερα από 310 μέλη.
  13. Μελβούρνη - Οι Διακρίσεις Χελλένικ
    Παρά την εντυπωσιακά μεγάλη και πολυσχιδή δράση του, ο Σύνδεσμος Χελλένικ έμεινε περισσότερο γνωστός για τη διοργάνωσή του των απονομών διακρίσεων εξαίρετης απόδοσης στους ομογενείς μας της Μελβούρνης. Οι βραβεύσεις αυτές, με τη γενική ονομασία "Διακρίσεις Χελλένικ - Hellenic Distinctions", απονέμονταν επί είκοσι συναπτά χρόνια σε άτομα που είχαν ξεχωρίσει με τις επιτεύξεις τους στους τομείς της δραστηριότητας τους και βασίζονταν στις κρίσεις επιτροπών, που επιλέγονταν ανεξάρτητα από τον ίδιο το Σύνδεσμο.
  14. Πανηπειρωτική Ομοσπονδία Αμερικής
    Με πρωτοβουλία των Ηπειρωτικών οργανώσεων της Νέας Υόρκης,Φιλαδελφείας και Γούστερ και κατόπιν πολλών συσκέψεων, αποφασίστηκε η πρώτη σύγκληση Πανηπειρωτικού Συνεδρίου σε μιά έπαυλη στο Northboro, μιά μικρή πόληκοντά στο Γούστερ. Το Συνέδριο ορίστικε γιά την 19-21 Ιουλίου 1942. Ιστορική θα μείνη στα χρονικά του Ηπειρωτισμού της Αμερικής αυτή η Πανηπειρωτική συγκέντρωση. Η αθρόα προσέλευση των Ηπειρωτών από κάθε γωνιά τηςΑμερικής, ο ενθουσιασμός, η αγάπη, η ευθυμία και οι παντός είδους εκδηλώσεις εκείνωντων τριών ημερών θα μείνουν αξέχαστες
  15. ΟΕΚ Γερμανίας
    Η ΟΕΚ επιδιώκει τη δημιουργία στενών φιλικών σχέσεων μεταξύ του Ελληνισμού στην ΟΔΓ και του γερμανικού λαού καθώς και των άλλων εθνικοτήτων στη χώρα που ζούμε και εργαζόμαστε. Η ΟΕΚ είναι ανεξάρτητη από κρατικές ή άλλες αρχές, οργανισμούς και πολιτικά κόμματα. Η ύπαρξή της και δραστηριότητά της βασίζεται στις αρχές της δημοκρατίας, της φιλίας ανάμεσα στους λαούς και της ειρήνης. Σε ζητήματα εθνικής σημασίας ή που αφορούν τις βασικές αρχές του ανθρωπισμού και της δημοκρατίας, μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις της.
  16. Σύνδεσμος Ιθακησίων Μελβούρνης
    Ο Ρόλος του Συνδέσμου Ιθακησίων Οδυσσεύς στα παροικιακά και στις σχέσεις Αυστραλών και Ελλήνων. Σε μικρό χρονικό διάστημα μετά αυτό τον ερχομό μου στη Μελβούρνη 6-12-37, παρευρέθηκα σε Συνέλευση του Συνδέσμου που είχε σκοπό να μαζέψει χρήματα δια την Ελληνική Αεροπορία. Με εντυπωσίασε ο θερμός πατριωτισμός των ομιλητών και επίσης έμαθα δια τη δράση του Συνδέσμου, δια την οποίαν διαβεβαιώθηκα στα μεθεπόμενα 11 χρόνια ως Γραμματέας του Συνδέσμου.
  17. Διεθνές Κέντρο Ελληνικών Ερευνών
    «Όσα φέρνει μια στιγμή δεν τα φέρνει ο χρόνος». Αυτό είναι το ρητό που διάλεξα εδώ παρουσιάζοντας την τόσο σημαντική έρευνα, δραστηριότητα και πάνω από όλα δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Ελληνικών Ερευνών που εδρεύει στη Γαλλία. Στην όμορφη ιστοσελίδα του Κέντρου μπορεί ο αναγνώστης να βρει αρκετό υλικό για τις δραστηριότητες του. Το Δ.Κ.Ε.Ε. αποτελεί ένα σημαντικότατο πνευματικό Κέντρο προώθησης του Ελληνικού Πολιτισμού της Διασποράς.
  18. Ελληνική Κοινότητα Βραΐλας
    Στα τέλη της δεκαετίας του 1860 ιδρύθηκαν, χάρη στην πρωτοβουλία ελληνικών συλλόγων, κατώτερο αρρεναγωγείο και παρθεναγωγείο, που φρόντιζε για τους άπορους "ελληνόπαιδες". Τα σχολεία αυτά, που μετατράπηκαν σε κοινοτικά στις επόμενες δεκαετίες, δεν ήταν τα μόνα ελληνικά σχολεία, καθώς στη Βραΐλα, μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα, ιδρύθηκαν πάρα πολλά ελληνικά ιδιωτικά σχολεία, τόσο θηλέων, όσο και αρρένων.
  19. Ελληνικές Κοινότητες Βελγίου
    Η ελληνική παρουσία στο Βέλγιο έγινε αισθητή μόνο κατά τη μεταπολεμική περίoδο. Ώς τα μέσα της δεκαετίας του 1950 οι χίλιοι περίπου Έλληνες της χώρας αυτής ήταν,στην πλειονότητά τους, εγγράμματοι έμποροι ή γενικότερα ελεύθεροι επαγγελματίες. Από το 1953 ώς και το 1964 η εικόνα αυτή αλλάζει ποσοτικά και ποιοτικά: στην περίοδο αυτή ο αριθμός των Ελλήνων που ζούσαν στο Βέλγιο πολλαπλασιάστηκε δραματικά, φτάνοντας τα 20.069 άτομα.
  20. Έλληνες δούλοι στη Βοστώνη - 1827
    Ο Χριστόφορος Πλάτων Καστάνης (1814-1866) καταγόταν από τη Λιβαδειά της Χίου. Έχασε την οικογένειά του στη σφαγή του νησιού και αιχμαλωτίστηκε, πουλήθηκε ως δούλος και αναγκάστηκε να γίνει Μωαμεθανός. Η Γ. Μοχάλβη (μάλλον Γαρυφαλιά Μοχάλβη στην Ελληνική 1817-1830) γεννήθηκε στα Ψαρά και οι γονείς της σκοτώθηκαν στην σφαγή της Χίου. Πουλήθηκε στους Τούρκους ως δούλη και ο Αμερικανός Πρόξενος Joseph Langston την βρήκε στη Σμύρνη και την απελευθέρωσε το 1827.
  21. Η ελληνική παροικία της Οδησσού στα τέλη του 19ου αιώνα
    Τα απογραφικά δελτία είναι συγκεντρωμένα στο Κρατικό Αρχείο Οδησσού (G.A.O.O.). Βάση της απογραφής είναι το νοικοκυριό που διαρθρώνεται γύρω από τον αρχηγό της οικογένειας. Κάθε απογραφικό δελτίο καταγράφει τα μέλη μιας εστίας, συμπεριλαμβάνοντας το υπηρετικό προσωπικό και άλλα άτομα μη συγγενικά προς την οικογένεια που κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη. Τα δελτία έχουν συμπεριλάβει 5086 Έλληνες, με βάση τη μητρική γλώσσα.
  22. Ελληνικη Κοινοτητα Αδελαϊδας - Σχολεια
    Δικαίωμα αναλλοίωτο κάθε Έλληνα της διασποράς ή Ελληνο-Αυστραλού απολετεί ο εμπλουτισμός της διάνοιάς του διαμέσου της μετάδοσης και διδασκαλίας τόσο της Ελληνικής γλώσσας όσο και των στοιχείων πολιτισμού, ιστορίας και φιλοσοφίας που σε αφθονία υφίστανται στην πολιτισμική μας κληρονομιά. Τόσο το αρχαίο ελληνικό πνεύμα όσο και η πιο σύγχρονη λαϊκή σοφία αποτελούν δυναμικά εφόδια για την διάπλαση του ήθους των νέων μας αλλά και την ενδυνάμωσή τους για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ζωής και του μέλλοντος.
  23. Ελληνική Κοινότητα Αδελαΐδας
    Αν προσπαθήσουμε να εξετάσουμε πώς η έννοια της κοινότητας εφαρμόζεται στην Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Νότιας Αυστραλίας, θα πρέπει στις διαστάσεις της εθνικής ταυτότητας και του διοικητικού χαρακτήρα του οργανισμού να προσθέσουμε την ψυχή και την καρδιά των Ελλήνων της διασποράς. Αλλά ας εξετάσουμε πιο διεξοδικά τη γέννηση, το ξεκίνημα, το δυνάμωμα και την ανάπτυξη του ζωντανού αυτού δημοκρατικού οργανισμού που αποκαλούμε Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Ν.Α.
  24. Ελληνική Κοινότητα Πιατιγκόρσκ
    Οι πρώτες αναφορές για την ύπαρξη στο Πιατιγκόρσκ μιας οργάνωσης που να ενώνει όλους τους έλληνες της πόλης μας, αναφέρονται στην αρχή του περασμένου αιώνα. Όμως ένα από τα φύλλα της δημοτικής εφημερίδας «Γκόλος» (μπορείτε να το δείτε εδώ) που διασώθηκε τυχαία στο δημοτικό εθνογραφικό μουσείο διηγείται μια βραδιά που έκανε η ελληνική κοινότητα της πόλης Πιατιγκόρσκ στις 26 Δεκεμβρίου το 1917. - Η Πόλη Πιατιγκόρσκ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του νομού Σταυρούπολης.
  25. Ελληνική Κοινότητα Νέας Ζηλανδίας
    To 2006 υπολογίζεται ότι υπήρχαν γύρω στους 3000 Ελληνικής καταγωγής πολίτες στη Νέα Ζηλανδία πρώτης, δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς. Οι περισσότεροι ζούσαν στο Wellington, την πρωτεύουσα της χώρας, με διάσπαρτες άλλες ομάδες στα υπόλοιπα διαμερίσματά της όπως στο Auckland, Christchurch, Napier, Wanganui, Palmerston North και αλλού. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος (Pan-Hellenic Association) ήταν ο πρώτος εγγεγραμμένος οργανισμός των Ελλήνων της Νέας Ζηλανδίας και δημιουργήθηκε στο Wellington το 1929.
  26. Ελληνική Κοινότητα Λονδίνου
    Η ελληνική παρουσία στο Λονδίνο μπορεί να φτάσει μέχρι τις αρχές του δέκατου πέμπτου αιώνα. Οι δύο αδελφοί, Aνδρόνικος και Aλέξιος Εφφομάτος, που περιγράφηκαν στα εναπομείναντα έγγραφα ως “Γρεκοί”, καταγράφηκαν ώς κάτοικοι στην πόλη το έτος 1440. Ήταν από την Κωνσταντινούπολη, τώρα Ινσταμπούλ, η οποία έγινε έπειτα η πρωτεύουσα της ελληνόφωνης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Από τo 1440, η Κωνσταντινούπολη ήταν κάτω από πολιορκία και μόνο δέκα τρία έτη αργότερα, τον Μάιο του 1453
  27. Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης
    Η μετανάστευση Ελλήνων στην Πολιτεία της Βικτώριας άρχισε με την ανακάλυψη του χρυσού (Αύγουστος 1851) στην τότε νεοϊδρυθείσα βρετανική αποικία. Σύμφωνα με μια από τις πρώτες απογραφές που διεξήχθησαν στη Βικτώρια το 1854, υπήρχαν 65 άντρες από την «Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία» που κατοικούσαν στην τότε αποικία. Το πρώτο κύμα των Ελλήνων μεταναστών υιοθέτησε τη νοοτροπία του «Ελντοράντο» αναζητώντας τον εύκολο πλουτισμό. Η πλειοψηφία αυτών των Ελλήνων, αναζητώντας εργασία, υπέγραφαν συμφωνίες με ναυτιλιακές εταιρείες σε διάφορα λιμάνια της Αγγλίας.
  28. Ελληνική Κοινότητα Αλεξάνδρειας
    Ιστορικό υλικό που λάβαμε από την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας και τον κύριο Γιώργο Δήμα για την ιστορία της Κοινότητας από το 1843 μέχρι τις μέρες μας. Με τι όνομα ξεκίνησε, ποιοι ήταν οι πρώτοι ηγέτες της, ποιοι στήριξαν την Κοινότητα και ποιοι την έφεραν στο ζηλευτό αυτό σημείο της ακμής της, όλη αυτή την περίοδο. 1843-1854 Ακόμα και πριν απ' την επίσημη ίδρυση της Ε.Κ.Α., το 1843, η μικρή παροικία της Αλεξάνδρειας συντηρούσε σχολείο και νοσοκομείο.
  29. Η Ελληνική Παροικία στην Αίγυπτο
    Πρόκειται για μια πολύ συνοπτική, πολύ περιληπτική περιγραφή της παροικίας μας στην Αίγυπτο. Δεν είναι δυνατό να αποδοθεί ικανοποιητικά και σε λίγα λεπτά μια ιστορία σχεδόν τριών χιλιάδων χρόνων, ένα πέρασμα που δημιούργησε σημαντικότατα ορόσημα στην ιστορία όλου του κόσμου. Βέβαια πολλές από τις λεπτομέρειες της ομιλίας είναι – ή τουλάχιστον πρέπει να είναι – γνωστές στους Αιγυπτιώτες, καλό όμως είναι κάθε τόσο να τις ξαναζωντανεύουμε στη μνήμη μας για να μη ξεχνούμε την υποχρέωση που έχουμε να διατηρήσουμε τις παραδόσεις που μας κληροδότησαν όλες οι γενιές, που παλαιότερα πάσχισαν να δημιουργήσουν όσα άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στη γη των πυραμίδων.

Author: Μνήμες