Εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση

Όπως όλες οι επιχειρήσεις, κυβερνητικές ή μη, έχουν επηρρεαστεί άμεσα από τη σύγχρονη πανδημία του 2020, έτσι και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες που αισθάνονται ότι τα παιδιά τους χρειάζονται τις σχολικές εμπειρίες, την επαφή με τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους επηρρεάστηκαν αρνητικά αρχικά. Οι οικογένειες κυριεύθηκαν από μια φοβία όχι μόνον για τον ιό που προσβάλλει τους πάντες, αλλά και για το μέλλον των παιδιών τους που κατά τα φαινόμενα θα χάσουν μια χρονιά από τη ζωή τους. Είναι δυνατόν ν’ αναπληρωθεί;

Η εφημερίδα “Νέος Κόσμος” Μελβούρνης έχει δημοσιεύσει από ένα άρθρο στις δυο εκδόσεις της περασμένης εβδομάδος ακριβώς πάνω σ’ αυτό το θέμα. Διάφορα άτομα της εκπαίδευσης καλέστηκαν να σχολιάσουν τις εκτιμήσεις τους για το θέμα και παρουσιάστηκαν από τη δημοσιογράφο κυρία Μαρία Καμπύλη κάποιες ερωτήσεις για να επικεντρωθούν τα θέματα σε συγκεκριμένες έννοιες. Εδώ παρουσιάζουμε τις απαντήσεις που έδωσα με σκοπό ν’ αποφευχθεί ο πανικός που περιβάλλει την κοινωνία μας σήμερα αλλά και να μιλήσουμε για τις ευκαιρίες που προσφέρονται. Για φανταστείτε να μην υπήρχαν αυτές οι ευκαιρίες στην τεχνολογία που έχουμε; Τι θα κάναμε κλεισμένοι στα σπίτια μας; Κανείς δεν μιλάει γι’ αυτό…

Οι ερωτήσεις σε σκούρα γράμματα.

  1. Πόσο έτοιμο είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα για εξ αποστάσεως διδασκαλία;
    Δεν είναι έτοιμο. Κατά τη γνώμη μου, τώρα κάνουμε τα πρώτα βήματα στην εκπαίδευση, όχι στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Μερικά πράγματα που πρέπει να γίνουν είναι, πρώτον, να εκπαιδευτούν οι διδάσκοντες στην αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας. Δεύτερον, να δημιουργηθεί υλικό αποκλειστικά για την εκμάθηση της γλώσσας μέσω τηλεδιάσκεψης. Τρίτον, να εκπονηθούν και να γίνουν αποδεκτές οι νέες απολαβές των εκπαιδευτικών (εφόσον πλέον δεν υπάρχουν έξοδα μετακίνησης και οι ώρες διδασκαλίας λιγοστεύουν, αλλά η προετοιμασία τους για την τάξη γίνεται πιο σημαντική). Τέταρτον, να αξιολογηθεί η απόδοση της εκμάθησης από το διαδίκτυο. Πέμπτον, να δημιουργηθούν δομές και μεθοδολογίες υλικού, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που μας παρέχει η τεχνολογία.
  2. Προβλήματα και περιορισμοί του συστήματος
    Υπάρχουν προβλήματα, όμως τα προτερήματα της εκπαίδευσης μέσω διαδικτύου υπερέχουν των μειονεκτημάτων και των περιορισμών, κατά τη γνώμη μου. Ένα παράδειγμα είναι ότι ενώ τα πλεονεκτήματα συνεργασίας μαθητών σε ομάδες έχουν σχεδόν χαθεί, υπάρχει τώρα η ευκαιρία οι μαθητές και οι μαθήτριες να δουλεύουν πιο σκληρά για να απαντήσουν στις ερωτήσεις των εκπαιδευτικών μόνοι τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να βρίσκουν από μόνοι τους τρόπους λύσης των προβλημάτων. Ένα άλλο πρόβλημα, πιστεύω, είναι η δυσκολία μετάδοσης στις νέες γενιές πολιτιστικών μας δραστηριοτήτων που συμπληρώνουν και υποβοηθούν την εκμάθηση της γλώσσας. Ωστόσο, μειώνεται σχεδόν στο μηδέν το πρόβλημα του εκφοβισμού (bullying), εφόσον τα παιδιά δεν εκτίθενται εύκολα στους κακόβουλους συμμαθητές τους. Υπάρχει και το σοβαρό πρόβλημα της επιτήρησης των μαθητών από γονείς που έχουν ανάγκη να δουλέψουν και αυτό δεν είναι εύκολο να επιλυθεί, εκτός αν οι γονείς βρουν τρόπους να δουλεύουν από το σπίτι. Πιστεύω, επίσης, ότι εφόσον μέρος της εκμάθησης γίνεται από το διαδίκτυο, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα δε θα χρειάζεται να συντηρούν μεγάλα κτίρια, να τα καθαρίζουν, να πληρώνουν το ρεύμα και όλα τα υπόλοιπα έξοδα με αποτέλεσμα τα δίδακτρα να μειωθούν αισθητά. Οι γονείς θα έχουν περισσότερη υπευθυνότητα στη διαγωγή των παιδιών τους και δε θα βασίζονται σε εξωοικογενειακούς παράγοντες. Ακόμα, ο συνωστισμός στους δρόμους κατά τις ώρες έναρξης και λήξης των μαθημάτων στα σχολεία θα εκλείψει. Ο κίνδυνος ατυχημάτων που περιλαμβάνουν παιδιά στους δρόμους θα μειωθεί αισθητά, εφόσον έχει ελαττωθεί η κυκλοφορία. Αυτά είναι μερικά από τα οφέλη και κάποιοι περιορισμοί που έρχονται στον νου μου, δίχως να κάνω σχετική έρευνα κι έτσι πρέπει να παραδεχτώ ότι κι εμένα με βρίσκει αυτή η κατάσταση σχεδόν απροετοίμαστο. Ως εκπαιδευτικοί και ως εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν έχουμε την πείρα πολλών ετών διδασκαλίας εξ αποστάσεως. Χρειαζόμαστε χρόνο για να μυηθούμε στη νέα πραγματικότητα.
  3. Υπάρχουν και θετικά στην εξ αποστάσεως διδασκαλία κατά τη γνώμη σας;
    Όπως απάντησα στο προηγούμενο ερώτημα, υπάρχουν πάρα πολλά θετικά και, κατά τη γνώμη μου, τα θετικά υπερτερούν των αρνητικών. Άλλωστε δεν μπορούμε να αλλάξουμε την κατάσταση από τη μια μέρα στην άλλη και είναι πλέον καιρός να ατενίσουμε το μέλλον με αισιοδοξία, αναζητώντας τις ευκαιρίες που δημιουργούνται και αποφεύγοντας ή περιορίζοντας τις αρνητικές επιπτώσεις.
  4. Τι θα γίνει με τους μαθητές του VCE;
    Αυτή η ερώτηση πρέπει να γίνει στο υπουργείο. Υπάρχει λόγος να γίνει παράταση της σχολικής χρονιάς. Ωστόσο, τίποτα δεν είναι σίγουρο· όλα είναι ρευστά. Το διαδίκτυο προσφέρει κάποιες ευκολίες, αλλά χρειάζεται προεργασία και σωστός προγραμματισμός από το αρμόδιο Υπουργείο και τους παρεμφερείς φορείς.
  5. Πώς θα λειτουργήσει το σύστημα με τους μαθητές μικρότερων ηλικιών; (νηπιαγωγείο, πρώτες τάξεις δημοτικού)
    Δε νομίζω ότι οι μικρότερες ηλικίες έχουν κάτι το ιδιαίτερο που θα παρακωλύει την εκπαίδευσή τους εξ αποστάσεως. Τα κατάλληλα προγράμματα θα μπορούν να δημιουργηθούν για την κάθε τάξη ξεχωριστά και να γίνουν με τέτοιο τρόπο, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν από μόνοι τους να τα ξεκινήσουν. Εμένα η τρίχρονη εγγονή μου (βλ. φωτο πιο κάτω) γνωρίζει περισσότερα από πολλούς ενηλίκους στην κινητή τηλεφωνία. Γνωρίζει κάλλιστα πώς να ξεκινήσει το κινητό, να ξεκινήσει το πρόγραμμα που επιθυμεί να παίξει και κάθεται εκεί με τις ώρες. Απλώς οι γονείς τώρα καλούνται να παίξουν νέο ρόλο, με το να είναι κοντά στα παιδιά τους και να έχουν νέες ευθύνες.
  6. Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τη διάρκεια των ρυθμίσεων αυτών;
    Όπως ξεκίνησε η εκπαίδευση και πήρε όλα αυτά τα εκατοντάδες χρόνια να φτάσουμε εδώ που είμαστε σήμερα, έτσι και η νέα μορφή εκπαίδευσης θα πάρει χρόνια. Όχι τόσα πολλά βέβαια, γιατί γνωρίζουμε πάρα πολλά πράγματα για το τι βοηθάει την εκμάθηση και τι όχι και τα πράγματα σήμερα εξελίσσονται με την ταχύτητα τους φωτός, αλλά για να μπορέσουμε να φτάσουμε σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα και επίπεδο θα χρειαστούν χρόνια.
Τριών χρονών Ανδριανή

Το επάγγελμά μου παρείχε την ευκαιρία να παρακολουθώ την εξέλιξη της τεχνολογίας από τα σπάργανα. Πώς ξεκινήσαμε με τους πρώτους υπολογιστές που δεν είχαν καμία άλλη γλώσσα εκτός της αγγλικής, που ήταν καταγραμμένα τα προγράμματα πάνω σε κάρτες και χάρτινες ταινίες, που οι οθόνες ήταν μονόχρωμες και δεν υπήρχε διαδίκτυο. Είμαστε τυχεροί που έγινε αυτό το κακό με τον ιό τώρα που έχουμε τόσο το διαδίκτυο όσο και τις δομές και  στις πιο πολλές περιπτώσεις μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε. Η εξέλιξη που έγινε τα τελευταία τριάντα χρόνια στην τεχνολογία δεν έγινε τα προηγούμενα δύο χιλιάδες χρόνια. Επίσης, η κίνηση στους δρόμους έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Τα άτομα που χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο κάθε χρόνο ίσως είναι περισσότερα σε χώρες όπως η Αυστραλία και η Ελλάδα, από αυτά που χάνονται λόγω της παρούσας πανδημίας. Η πανδημία αυτή ακολουθεί άλλες του παρελθόντος. Όπως και τις προηγούμενες, θα την προσπεράσουμε. Οπότε ας μην βαρυγκωμούμε, ας κοιτάξουμε κατάματα τις ευκαιρίες που εμφανίζονται μπρος μας κι ας μεταβάλλουμε τις πρακτικές μας στη νέα πραγματικότητα όσο πιο σύντομα μπορούμε. Ο άνθρωπος από φύσης του προσαρμόζεται εύκολα στο περιβάλλον. Το σημαντικότερο είναι να προγραμματίζουμε τις μεταβολές που προσαρμόζονται πιστά στους νόμους της φύσης. Ποτέ να μην ερχόμαστε σε σύγκρουση με τη φύση.

Ιάκωβος Γαριβάλδης ΟΑΜ

Πρόεδρος
Ένωση Ελληνικών Σχολείων Γλώσσας και Πολιτισμού Βικτωρίας
Απρίλιος 2020

 

 

0 0 vote
Article Rating

Α Ρ Θ Ρ Α - Τ Η Σ - Ι Δ Ι Α Σ - Κ Α Τ Η Γ Ο Ρ Ι Α Σ :
  1. Εξ' αποστάσεως εκπαίδευση
    Όπως όλες οι επιχειρήσεις, κυβερνητικές ή μη, έχουν επηρρεαστεί άμεσα από τη σύγχρονη πανδημία του 2020, έτσι και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι εκπαιδευτικοί και οι οικογένειες που αισθάνονται ότι τα παιδιά τους χρειάζονται τις σχολικές εμπειρίες, την επαφή με τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους επηρρεάστηκαν αρνητικά αρχικά.
  2. Η Έξοδος των Ελλήνων από την Αίγυπτο
    1955-1965 Ο Νάσερ, το κύμα φυγής και η επίσκεψη Κωνσταντίνου Καραμανλή Η ελληνική παρουσία στην Αίγυπτο πηγαίνει βαθιά πίσω στους αιώνες, στην εποχή των επιγόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ωστόσο τις πρώτες αμιγώς ελληνικές κοινότητες με εθνική συνείδηση συνέπηξαν οι Έλληνες μετανάστες που αναζήτησαν στη φιλόξενη γη της Αιγύπτου καλύτερες συνθήκες διαβίωσης όσο η Ελλάδα παρέμενε υπόδουλη υπό οθωμανικό ζυγό. Την περίθαλψη και φροντίδα τους ως την ίδρυση του πρώτη ελληνικού προξενείου στην Αλεξάνδρεια, το 1833, είχε το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, αργότερα και πάσης Αφρικής, ένας μακραίων θεσμός και φάρος της Ορθοδοξίας από την εποχή της ιδρύσεώς του, τον πρώτο αιώνα μ.Χ.
  3. Οι Έλληνες της Προαζοφικής
    Οι Έλληνες αποτελούν ένα από τα αρχαιότερα έθνη που διέμεναν στα εδάφη της σημερινής Ουκρανικής Επικράτειας. Από τον 8ο έως τον 6ο π. Χ. αιώνα οι Έλληνες εμφανίσθηκαν στα βόρεια παράλια του Ευξείνου Πόντου, ασχολήθηκαν με το εμπόριο και ίδρυσαν πόλεις-αποικίες. Η πρώτη από αυτές ιδρύθηκε από Έλληνες καταγόμενους από τη Μίλητο (Μικρά Ασία) στη νήσο Μπερεζάν το δεύτερο ήμισυ του 7ου π. Χ. αιώνα.
  4. Ο παροικιακός Ελληνισμός της Βιέννης
    Η παρουσία του Ελληνισμού στην Βιέννη έχει τις ρίζες της στις αρχές του 18ου αιώνα και συγκεκριμένα στις συνθήκες του Κάρλοβιτς (1699) και του Πασάροβιτς (1718) που υπογράφτηκαν μεταξύ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και των Αψβούργων. Οι συνθήκες αυτές προέβλεπαν μια σειρά από αμοιβαία προνόμια για τους υπηκόους των 2 Αυτοκρατοριών που είχαν ως στόχο την τόνωση του εμπορίου. Γενικότερα η μακροπρόθεσμη πολιτική των Αψβούργων στην περιοχή είχε ως τελικό στάδιο την εμπορική (και πιθανά εδαφική) έξοδο της Αυτοκρατορίας στην Ανατολική Μεσόγειο μέσω της Θεσσαλονίκης. Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν από το γεωπολιτικό αυτό πλαίσιο ευνόησαν τους Έλληνες της Ηπείρου και της Μακεδονίας που γνώριζαν αρκετά καλά τους χερσαίους δρόμους μέσω Βοσνίας και Βουλγαρίας προς την Βιέννη και ως υπήκοοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας είχαν την ευκαιρία να εγκατασταθούν στην Βιέννη και να αναπτύξουν μια ζωηρή εμπορική αλλά και πολιτισμική δραστηριότητα.
  5. Ελληνικη Κοινοτητα Βενετιας
    Δυο βήματα από τη φημισμένη πλατεία του Αγίου Μάρκου στο κέντρο της Βενετίας, υπάρχει το κανάλι των Ελλήνων (Rio dei Greci), το οποίο οριοθετεί μία ομώνυμη νησίδα (Campo dei Greci). Σ’ αυτή έζησαν, πρόκοψαν και παρήγαγαν επί αιώνες ανεκτίμητο πνευματικό έργο χιλιάδες Έλληνες μέτοικοι από την Ελλάδα και φυγάδες από την αλωμένη Κωνσταντινούπολη.
  6. Ελληνική Κοινότητα Μπρνο
    Η Ελληνική Κοινότητα Μπρνο είναι μία οργάνωση μη κερδοσκοπική. Ο σκοπός της είναι να φέρνει ποιο κοντά μεταξύ τους, τους Έλληνες και τις οικογένειές τους που ζουν στο Μπρνο και τα περίχωρα του, αλλά και να ενισχύσει τους δεσμούς φιλίας με αλλοεθνής φίλους της Ελλάδας, της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.
  7. Ελληνική Κοινότητα Στουτγάρδης
    Οι πρώτοι Έλληνες εργάτες έφτασαν στην Στουτγάρδη το 1941/1942. Οι περισσότεροι ήρθαν με συμβόλαια ως „Fremdarbeiter“, αφού είχαν περάσει τις ιατρικές εξετάσεις που διεξήγαγαν τα γερμανικά κλιμάκια. Ορισμένα ονόματα από εκείνη την εποχή: Χατζηανδρέου, Γιώργος και Παναγιώτης Παπαηλιού, Γιάννης Κοφτερός, Σταύρος Καραγκούνης, Τάκης Βελισσάριος, Σταμάτης Νισύριος
  8. Ελληνικη Κοινοτητα Συδνεϋ
    Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Νέας Νότιας Ουαλίας (Ε.Ο.Κ. NNO) δημιουργήθηκε αρχικά για να στηρίξει την κατασκευή μιας εκκλησίας, της Αγίας Τριάδας. Η Ορθόδοξη Αγία Τριάδα ήταν η πρώτη εκκλησία του νοτίου ημισφαιρίου εφόσον κτίστηκε το 1898 από Έλληνες και Σύριους επιχειρηματίες.
  9. Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου
    Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου υποστηρίζει και προωθεί τον ελληνικό πολιτισμό σε ολόκληρη τη γερμανόφωνη Ευρώπη. Από το 1995, χρονιά ίδρυσης του Παραρτήματος, στεγάζεται στο κέντρο του Βερολίνου και διαθέτει βιβλιοθήκη και χώρο πολλαπλών εκδηλώσεων. Η εργασία του επικεντρώνεται κυρίως στην παρουσίαση εικαστικών εκθέσεων, λογοτεχνικών αναγνώσεων, θεατρικών και κινηματογραφικών έργων από την Ελλάδα, στη διοργάνωση διαλέξεων και σεμιναρίων, καθώς και στην λειτουργία της βιβλιοθήκης, την παροχή γενικών πληροφοριών για πολιτιστικά θέματα καθώς και την προσφορά μαθημάτων ελληνικής γλώσσας.
  10. Ελληνικη Κοινοτητα Βερολινου
    Η Ελληνική Κοινότητα Βερολίνου ιδρύθηκε το 1975 ως διάδοχος της Ελληνικής Κοινότητας της δεκαετίας του ’60. Την 1η Ιουνίου 1990 η έδρα της μεταφέρθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου (Ε.Π.Κ.) στο κτίριο της οδού Mittelstr. 33, Berlin-Steglitz bezogen.
  11. Ελληνικη Κοινοτητα Στοκχολμης
    Το 1642 βασίλισσα της Σουηδίας ήταν η Χριστίνα. Ένας μεγάλος αριθμός των Ελλήνων βρισκόταν ήδη στη Σουηδία και περιφέρονταν σε πόλεις και χωριά της Σουηδίας κάνοντας εράνους για να πληρώσουν λύτρα για την απελευθέρωση Ελλήνων που ήταν φυλακισμένοι σε Οθωμανικές φυλακές.
  12. Ελληνικη Κοινοτητα Ζυριχης
    Η Ελληνική Κοινότητα Ζυρίχης (ΕΚΖ) στην σημερινή της μορφή σαν θρησκευτικά και κομματικά ανεξάρτητη οργάνωση των Ελλήνων μεταναστών στη Ζυρίχη και στην ευρύτερη περιφέρειά της υπάρχει από τον Οκτώβριο του 1979. Λειτουργεί σαν Νομικό Πρόσωπο σύμφονα με το άρθρο 60 του Ελβετικού Αστικού Κώδικα και αποτελείται σήμερα από 310 μέλη.
  13. Μελβούρνη - Οι Διακρίσεις Χελλένικ
    Παρά την εντυπωσιακά μεγάλη και πολυσχιδή δράση του, ο Σύνδεσμος Χελλένικ έμεινε περισσότερο γνωστός για τη διοργάνωσή του των απονομών διακρίσεων εξαίρετης απόδοσης στους ομογενείς μας της Μελβούρνης. Οι βραβεύσεις αυτές, με τη γενική ονομασία "Διακρίσεις Χελλένικ - Hellenic Distinctions", απονέμονταν επί είκοσι συναπτά χρόνια σε άτομα που είχαν ξεχωρίσει με τις επιτεύξεις τους στους τομείς της δραστηριότητας τους και βασίζονταν στις κρίσεις επιτροπών, που επιλέγονταν ανεξάρτητα από τον ίδιο το Σύνδεσμο.
  14. Πανηπειρωτική Ομοσπονδία Αμερικής
    Με πρωτοβουλία των Ηπειρωτικών οργανώσεων της Νέας Υόρκης,Φιλαδελφείας και Γούστερ και κατόπιν πολλών συσκέψεων, αποφασίστηκε η πρώτη σύγκληση Πανηπειρωτικού Συνεδρίου σε μιά έπαυλη στο Northboro, μιά μικρή πόληκοντά στο Γούστερ. Το Συνέδριο ορίστικε γιά την 19-21 Ιουλίου 1942. Ιστορική θα μείνη στα χρονικά του Ηπειρωτισμού της Αμερικής αυτή η Πανηπειρωτική συγκέντρωση. Η αθρόα προσέλευση των Ηπειρωτών από κάθε γωνιά τηςΑμερικής, ο ενθουσιασμός, η αγάπη, η ευθυμία και οι παντός είδους εκδηλώσεις εκείνωντων τριών ημερών θα μείνουν αξέχαστες
  15. ΟΕΚ Γερμανίας
    Η ΟΕΚ επιδιώκει τη δημιουργία στενών φιλικών σχέσεων μεταξύ του Ελληνισμού στην ΟΔΓ και του γερμανικού λαού καθώς και των άλλων εθνικοτήτων στη χώρα που ζούμε και εργαζόμαστε. Η ΟΕΚ είναι ανεξάρτητη από κρατικές ή άλλες αρχές, οργανισμούς και πολιτικά κόμματα. Η ύπαρξή της και δραστηριότητά της βασίζεται στις αρχές της δημοκρατίας, της φιλίας ανάμεσα στους λαούς και της ειρήνης. Σε ζητήματα εθνικής σημασίας ή που αφορούν τις βασικές αρχές του ανθρωπισμού και της δημοκρατίας, μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις της.
  16. Σύνδεσμος Ιθακησίων Μελβούρνης
    Ο Ρόλος του Συνδέσμου Ιθακησίων Οδυσσεύς στα παροικιακά και στις σχέσεις Αυστραλών και Ελλήνων. Σε μικρό χρονικό διάστημα μετά αυτό τον ερχομό μου στη Μελβούρνη 6-12-37, παρευρέθηκα σε Συνέλευση του Συνδέσμου που είχε σκοπό να μαζέψει χρήματα δια την Ελληνική Αεροπορία. Με εντυπωσίασε ο θερμός πατριωτισμός των ομιλητών και επίσης έμαθα δια τη δράση του Συνδέσμου, δια την οποίαν διαβεβαιώθηκα στα μεθεπόμενα 11 χρόνια ως Γραμματέας του Συνδέσμου.
  17. Διεθνές Κέντρο Ελληνικών Ερευνών
    «Όσα φέρνει μια στιγμή δεν τα φέρνει ο χρόνος». Αυτό είναι το ρητό που διάλεξα εδώ παρουσιάζοντας την τόσο σημαντική έρευνα, δραστηριότητα και πάνω από όλα δημιουργία του Διεθνούς Κέντρου Ελληνικών Ερευνών που εδρεύει στη Γαλλία. Στην όμορφη ιστοσελίδα του Κέντρου μπορεί ο αναγνώστης να βρει αρκετό υλικό για τις δραστηριότητες του. Το Δ.Κ.Ε.Ε. αποτελεί ένα σημαντικότατο πνευματικό Κέντρο προώθησης του Ελληνικού Πολιτισμού της Διασποράς.
  18. Ελληνική Κοινότητα Βραΐλας
    Στα τέλη της δεκαετίας του 1860 ιδρύθηκαν, χάρη στην πρωτοβουλία ελληνικών συλλόγων, κατώτερο αρρεναγωγείο και παρθεναγωγείο, που φρόντιζε για τους άπορους "ελληνόπαιδες". Τα σχολεία αυτά, που μετατράπηκαν σε κοινοτικά στις επόμενες δεκαετίες, δεν ήταν τα μόνα ελληνικά σχολεία, καθώς στη Βραΐλα, μέχρι και τις αρχές του 20ού αιώνα, ιδρύθηκαν πάρα πολλά ελληνικά ιδιωτικά σχολεία, τόσο θηλέων, όσο και αρρένων.
  19. Ελληνικές Κοινότητες Βελγίου
    Η ελληνική παρουσία στο Βέλγιο έγινε αισθητή μόνο κατά τη μεταπολεμική περίoδο. Ώς τα μέσα της δεκαετίας του 1950 οι χίλιοι περίπου Έλληνες της χώρας αυτής ήταν,στην πλειονότητά τους, εγγράμματοι έμποροι ή γενικότερα ελεύθεροι επαγγελματίες. Από το 1953 ώς και το 1964 η εικόνα αυτή αλλάζει ποσοτικά και ποιοτικά: στην περίοδο αυτή ο αριθμός των Ελλήνων που ζούσαν στο Βέλγιο πολλαπλασιάστηκε δραματικά, φτάνοντας τα 20.069 άτομα.
  20. Έλληνες δούλοι στη Βοστώνη - 1827
    Ο Χριστόφορος Πλάτων Καστάνης (1814-1866) καταγόταν από τη Λιβαδειά της Χίου. Έχασε την οικογένειά του στη σφαγή του νησιού και αιχμαλωτίστηκε, πουλήθηκε ως δούλος και αναγκάστηκε να γίνει Μωαμεθανός. Η Γ. Μοχάλβη (μάλλον Γαρυφαλιά Μοχάλβη στην Ελληνική 1817-1830) γεννήθηκε στα Ψαρά και οι γονείς της σκοτώθηκαν στην σφαγή της Χίου. Πουλήθηκε στους Τούρκους ως δούλη και ο Αμερικανός Πρόξενος Joseph Langston την βρήκε στη Σμύρνη και την απελευθέρωσε το 1827.
  21. Η ελληνική παροικία της Οδησσού στα τέλη του 19ου αιώνα
    Τα απογραφικά δελτία είναι συγκεντρωμένα στο Κρατικό Αρχείο Οδησσού (G.A.O.O.). Βάση της απογραφής είναι το νοικοκυριό που διαρθρώνεται γύρω από τον αρχηγό της οικογένειας. Κάθε απογραφικό δελτίο καταγράφει τα μέλη μιας εστίας, συμπεριλαμβάνοντας το υπηρετικό προσωπικό και άλλα άτομα μη συγγενικά προς την οικογένεια που κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη. Τα δελτία έχουν συμπεριλάβει 5086 Έλληνες, με βάση τη μητρική γλώσσα.
  22. Ελληνικη Κοινοτητα Αδελαϊδας - Σχολεια
    Δικαίωμα αναλλοίωτο κάθε Έλληνα της διασποράς ή Ελληνο-Αυστραλού απολετεί ο εμπλουτισμός της διάνοιάς του διαμέσου της μετάδοσης και διδασκαλίας τόσο της Ελληνικής γλώσσας όσο και των στοιχείων πολιτισμού, ιστορίας και φιλοσοφίας που σε αφθονία υφίστανται στην πολιτισμική μας κληρονομιά. Τόσο το αρχαίο ελληνικό πνεύμα όσο και η πιο σύγχρονη λαϊκή σοφία αποτελούν δυναμικά εφόδια για την διάπλαση του ήθους των νέων μας αλλά και την ενδυνάμωσή τους για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της ζωής και του μέλλοντος.
  23. Ελληνική Κοινότητα Αδελαΐδας
    Αν προσπαθήσουμε να εξετάσουμε πώς η έννοια της κοινότητας εφαρμόζεται στην Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Νότιας Αυστραλίας, θα πρέπει στις διαστάσεις της εθνικής ταυτότητας και του διοικητικού χαρακτήρα του οργανισμού να προσθέσουμε την ψυχή και την καρδιά των Ελλήνων της διασποράς. Αλλά ας εξετάσουμε πιο διεξοδικά τη γέννηση, το ξεκίνημα, το δυνάμωμα και την ανάπτυξη του ζωντανού αυτού δημοκρατικού οργανισμού που αποκαλούμε Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Ν.Α.
  24. Ελληνική Κοινότητα Πιατιγκόρσκ
    Οι πρώτες αναφορές για την ύπαρξη στο Πιατιγκόρσκ μιας οργάνωσης που να ενώνει όλους τους έλληνες της πόλης μας, αναφέρονται στην αρχή του περασμένου αιώνα. Όμως ένα από τα φύλλα της δημοτικής εφημερίδας «Γκόλος» (μπορείτε να το δείτε εδώ) που διασώθηκε τυχαία στο δημοτικό εθνογραφικό μουσείο διηγείται μια βραδιά που έκανε η ελληνική κοινότητα της πόλης Πιατιγκόρσκ στις 26 Δεκεμβρίου το 1917. - Η Πόλη Πιατιγκόρσκ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του νομού Σταυρούπολης.
  25. Ελληνική Κοινότητα Νέας Ζηλανδίας
    To 2006 υπολογίζεται ότι υπήρχαν γύρω στους 3000 Ελληνικής καταγωγής πολίτες στη Νέα Ζηλανδία πρώτης, δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς. Οι περισσότεροι ζούσαν στο Wellington, την πρωτεύουσα της χώρας, με διάσπαρτες άλλες ομάδες στα υπόλοιπα διαμερίσματά της όπως στο Auckland, Christchurch, Napier, Wanganui, Palmerston North και αλλού. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος (Pan-Hellenic Association) ήταν ο πρώτος εγγεγραμμένος οργανισμός των Ελλήνων της Νέας Ζηλανδίας και δημιουργήθηκε στο Wellington το 1929.
  26. Ελληνική Κοινότητα Λονδίνου
    Η ελληνική παρουσία στο Λονδίνο μπορεί να φτάσει μέχρι τις αρχές του δέκατου πέμπτου αιώνα. Οι δύο αδελφοί, Aνδρόνικος και Aλέξιος Εφφομάτος, που περιγράφηκαν στα εναπομείναντα έγγραφα ως “Γρεκοί”, καταγράφηκαν ώς κάτοικοι στην πόλη το έτος 1440. Ήταν από την Κωνσταντινούπολη, τώρα Ινσταμπούλ, η οποία έγινε έπειτα η πρωτεύουσα της ελληνόφωνης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Από τo 1440, η Κωνσταντινούπολη ήταν κάτω από πολιορκία και μόνο δέκα τρία έτη αργότερα, τον Μάιο του 1453
  27. Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης
    Η μετανάστευση Ελλήνων στην Πολιτεία της Βικτώριας άρχισε με την ανακάλυψη του χρυσού (Αύγουστος 1851) στην τότε νεοϊδρυθείσα βρετανική αποικία. Σύμφωνα με μια από τις πρώτες απογραφές που διεξήχθησαν στη Βικτώρια το 1854, υπήρχαν 65 άντρες από την «Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία» που κατοικούσαν στην τότε αποικία. Το πρώτο κύμα των Ελλήνων μεταναστών υιοθέτησε τη νοοτροπία του «Ελντοράντο» αναζητώντας τον εύκολο πλουτισμό. Η πλειοψηφία αυτών των Ελλήνων, αναζητώντας εργασία, υπέγραφαν συμφωνίες με ναυτιλιακές εταιρείες σε διάφορα λιμάνια της Αγγλίας.
  28. Ελληνική Κοινότητα Αλεξάνδρειας
    Ιστορικό υλικό που λάβαμε από την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας και τον κύριο Γιώργο Δήμα για την ιστορία της Κοινότητας από το 1843 μέχρι τις μέρες μας. Με τι όνομα ξεκίνησε, ποιοι ήταν οι πρώτοι ηγέτες της, ποιοι στήριξαν την Κοινότητα και ποιοι την έφεραν στο ζηλευτό αυτό σημείο της ακμής της, όλη αυτή την περίοδο. 1843-1854 Ακόμα και πριν απ' την επίσημη ίδρυση της Ε.Κ.Α., το 1843, η μικρή παροικία της Αλεξάνδρειας συντηρούσε σχολείο και νοσοκομείο.
  29. Η Ελληνική Παροικία στην Αίγυπτο
    Πρόκειται για μια πολύ συνοπτική, πολύ περιληπτική περιγραφή της παροικίας μας στην Αίγυπτο. Δεν είναι δυνατό να αποδοθεί ικανοποιητικά και σε λίγα λεπτά μια ιστορία σχεδόν τριών χιλιάδων χρόνων, ένα πέρασμα που δημιούργησε σημαντικότατα ορόσημα στην ιστορία όλου του κόσμου. Βέβαια πολλές από τις λεπτομέρειες της ομιλίας είναι – ή τουλάχιστον πρέπει να είναι – γνωστές στους Αιγυπτιώτες, καλό όμως είναι κάθε τόσο να τις ξαναζωντανεύουμε στη μνήμη μας για να μη ξεχνούμε την υποχρέωση που έχουμε να διατηρήσουμε τις παραδόσεις που μας κληροδότησαν όλες οι γενιές, που παλαιότερα πάσχισαν να δημιουργήσουν όσα άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους στη γη των πυραμίδων.

Author: Μνήμες

Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments