Σεμέντερε – Τοπωνύμια

Bozlar2
Μποζλάρ ή Μπόζα (φωτο www.vebidoo.com)

 

Ά(β)ουρέν ή Άβορεν ή Αγορέν

Επρόκειτο περί κοινής τοποθεσίας στα νοτιοδυτικά χωριού σε απόσταση περίπου μισής ώρας προς το Ανταβάλ, με ιδιοκτησίες και των δυο κοινοτήτων και πολλά κελέρια. Χαρακτηριστικό στοιχείο της περιοχής ήταν το Αγορέν μπογαζί, δηλαδή ένας μακρύς ντερές (εσοχή) που έφτανε έως τον δημόσιο δρόμο.

Αμός

Επρόκειτο περί τοποθεσίας – θέση  της παλαιάς  χριστιανικής κοινότητας του Αμός, περίπου μια ώρα δρόμο δυτικά με κατεύθυνση  προς το Τένεγι.

Γένιτσα ή Γένιτζε ή Γιένιτζε

Περιοχή- σύνορο μαζί με τον ξεροπόταμο Κιουτσούκ τερέ με το Μισθί… περίπου μια ώρα προς τα βόρεια, επάνω στον δημόσιο δρόμο που οδηγούσε προς την Καισάρεια. Επρόκειτο για τοποθεσία με πολλές ιδιοκτησίες- χωράφια των κατοίκων, αρκετά ευφόρων  λόγω του κόκκινου χώματος. Σύμφωνα με τα μουχαμπέτια πάλι, των χωρικών, σε εκείνη την τοποθεσία υπήρχε κάποιο ελληνικό χωριό το οποίο  χάθηκε στο διάβα του χρόνου, χωρίς ωστόσο κανείς να το προσδιορίζει το πότε ή το πώς.

Επισημαίνουμε τέλος πως το όνομα Γενιτσέ σημαίνει καινούργιο.

Εγκσέζ ή Ενσέζ

Τοποθεσία νότια του χωριού, σημαντικότατη μάλιστα, διότι από εκεί υπήρχαν οι νερομάνες που το τροφοδοτούσαν με νερό. Σύμφωνα με τα μουχαμπέτια στην τοποθεσία άλλοτε υπήρχε κάποιο χριστιανικό χωριό που καταστράφηκε και το μόνο που διασώθηκε μέχρι και τις μέρες της ανταλλαγής ήταν κάποια βραχοεκκλησιά[1. Σχ. Μαρτυρίες στο κεφάλαιο περί των κοινοτήτων.] της οποίας το όνομα ήταν της Αγίας Παρασκευής.

Ζάγαρα

Τοποθεσία νότια του χωριού, προς το Ούλαγατς,  περίπου στο χιλιόμετρο, με «αδύνατα χωράφια διότι το έδαφος ήταν γυμνό σαν κατσάβραχα, χωρίς να μπορεί να φυτρώσει σχεδόν τίποτε εκτός από το Κετούτ- κεκίκ, ρίγανη».[2. Μαρτυρία Ηλία Εντιάρογλου ό.,π.]

Καγνιτσάκ ή Καργνιτσάκ

Η ονομασία μάς παραπέμπει σε τοποθεσία… βοδαμαξών.[3. Καγνί= βοδάμαξα] Σύμφωνα με τους πληροφορητές  βρισκότανε προς τη μεριά του Ανταβάλ και εκεί, εκτός από τα χωράφια, ήταν και ο τελευταίος τόπος αποχαιρετισμού- ξεπροβόδισμα  των οικονομικών μεταναστών  προς την Κωνσταντινούπολη.[4. Σημ: ο αποχωρισμός γινότανε με έναν ιδιαίτερο τρόπο τον οποίο περιγράφουμε στο οικείο κεφάλαιο. Απλά να επαναλάβουμε πως λάβαινε μέρος σχεδόν όλη η κοινότητα και γινότανε πάντοτε με τις σχετικές ευλογίες του ιερέα…]

Καρατζόρεν ή Καράτζορεν ή Γαράτσορεν

Περιοχή με κόκκινα χώματα, δίπλα στο Τσιραλί, προς το Ανταβάλ, σε απόσταση περίπου 2-3 χιλιόμετρα. Καλλιεργήσιμες εκτάσεις σχεδόν αποκλειστικά με φακές.

Κεμέρ

Βορειοδυτικά της κοινότητας σε απόσταση 4-5 χιλιομέτρων και στα δεξιά ακριβώς του Τσιραλί βρισκόταν η προαναφερομένη περιοχή, η οποία χρησιμοποιείτο κυρίως ως βοσκοτόπι. Επισημαίνουμε πως την ονομασία τη βρίσκουμε και ως λόφο- μικρό τεπεδάκι…

Στα χρόνια λίγο πριν την ανταλλαγή η περιοχή μετατράπηκε θεαματικά, μιας και με την άντληση νερών από υπόγεια φρέατα, άρχισε η καλλιέργεια αμπελιών… και δειλά δειλά οπωροκηπευτικά.

Κιουτσούκτερε ή Γκοντζούκντερε

Πρόκειται για την περιοχή του Μικρού Ξεροποτάμου, στα δυτικά της κοινότητας,  σε απόσταση περίπου τρίωρου, αρκετά κοντά στο τουρκικό χωριό Βαλίσα. Μια περιοχή με αρκετές ιδιοκτησίες αλλά και βοσκοτόπια. Χαρακτηριστικό της: η ύπαρξη των τηλεγραφικών κολώνων- συρμάτων που συνέδεαν τη Νίγδη με το Ουρκιούπ, αλλά και  οι πολλές αγριαχλαδιές  κατά μήκος του ρέματος.

Μεζερλίκ

Τοποθεσία στο δρόμο που συνέδεε το Σεμέντερε με το Ούλαγατς… «δέκα λεφτά δρόμο… με τα καλύτερα χωράφια του χωριού  διότι ποτίζονταν  με το νερό που κατέβαινε  από το Τομλού και το Ταντιρλού».[5. Μαρτυρία Νικολάου Βαμβακίδη, ό.π.]

Στη ίδια περιοχή υπήρχαν και τα μουσουλμανικά κοιμητήρια της κοινότητας από τα οποία απέκτησε το σχετικό  προσωνύμιο.[6. Μεζερλίκ= νεκροταφείο]

Μπάς πουνάρ

Περιοχή κυρίως του Ούλαγατς αλλά και συμφερόντων του Σεμέντερε, διότι  από εκεί πηγάζει το νερό που, δια του Ενσέζ, τροφοδοτεί την κοινότητα  με άφθονο και πολύ καλό πόσιμο νερό.

Το προσωνύμιο της περιοχής Μπας Πουνάρ είναι και δηλωτικό των ιδιοτήτων του μιας και σημαίνει Μεγάλη Πηγή ή Μεγάλη Βρύση.

Μποζλάρ ή Μπόζα

Περιοχή νότια της κοινότητας,  σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου, με  σχετικά καλά άσπρα χώματα και μικρούς γηλόλοφους… χρησιμοποιούμενη κυρίως για την παραγωγή δημητριακών.[7. Μαρτυρία Νικολάου Βαμβακίδη, όπ. «Έτρωγες  το ψωμί από τα σιτάρια του Μπόζαϊ και δεν χόρταινες από τη νοστιμάδα του».]

Ουράς

Περιοχή με ποτιστικά χωράφια,  στα ανατολικά της κοινότητας, κοντά στο Νακροέντι, Κίτσαγατς.

Πουνάρ μπασί – Κεφαλόβρυσο

Πρόκειται για περιοχή αλλά και πηγή με άφθονα νερά στα σύνορα με το Ανταβάλ,  στη μιάμιση ώρα δρόμο περίπου. Με  πολλά αμπέλια και  οπωροφόρα δένδρα… και πολύ καλά χωράφια.[8. Μαρτυρία Απόστολου Οροϊλίδη, ό.π. «Εκεί κατεβαίναμε  για νερό, για να ποτίσουμε τα ζωντανά μας… αλλά και όποτε χρειαζότανε και τα χωράφια μας».]

Σάι [9. Σάι=  λατομείο.]

Πρόκειται για περιοχή σε απόσταση δεκαπέντε λεπτών από την κοινότητα την οποία χρησιμοποιούσαν για βοσκότοπους, αλλά κυρίως για την εξόρυξη  οικοδομικής πέτρας…

Σεϊτάν τασί – Διαβολόπετρα

Τοπωνύμιο, σε απόσταση μιας ώρας περίπου, στον δρόμο προς το Γκιολτζούκ. Το προσωνύμιο αποχτήθηκε εξαιτίας  «μιας μαύρης σιδηρόπετρας, στη μέση του πουθενά,   που ζύγιζε πάνω από τρεις τόνους… την οποία λέγαμε Σεϊτάν τασί, δηλαδή πέτρα του διαβόλου… με πολλά μουχαμπέτια για την ύπαρξή της».[10. Μαρτυρία Αντώνη Κουτουκτσή, ό.π.]

Σύμφωνα με τα λεγόμενα των παλαιών  για κάποιους ήταν το όριο που έθεσε ο σατανάς, δηλαδή πως δεν θα πείραζε κανέναν όσο δεν έβγαινε πέρα από αυτό… για κάποιους  άλλους πως πάνω στα νεύρα του ο έξω από δω  επειδή το χωριό είχε καλούς ανθρώπους  τους πέταξε μια κατάμαυρη πέτρα κ.α.

Τζεναζέ ντασί[11. Τζεναζέ= κηδεία]

Περιοχή που βρισκότανε πολύ κοντά στο χωριό, γύρω στα πεντακόσια μέτρα προς την κατεύθυνση του Ανταβάλ, δίπλα στο τουρκικό νεκροταφείο. Το βασικό χαρακτηριστικό του τόπου ήταν μια μεγάλη πέτρα που τη λέγανε Τζεναζέ ντασί… Πέτρα που χρησιμοποιούσαν οι μουσουλμάνοι κατά τη διάρκεια των κηδειών.

Κατά την επικρατούσα  συνήθεια πριν την ταφή των δικών τους ανθρώπων τους μετέφεραν και τους τοποθετούσαν πάνω στην πέτρα… με τον χότζα να έχει την υποχρέωση- καθήκον του καλλωπισμού τους πριν την ταφή.[12. Μαρτυρία Ηλία Εντιάρογλου, ό.π. «Για μας αυτή η περιοχή δεν είχε καμιά σημασία… Απλά περούσαμε από εκεί για να πάμε στα χωράφια μας».]

Τοσπαλίκ[13. Τοσπαλίκ= τόπος που έχει το σχήμα της χελώνας.]

Πρόκειται για περιοχή δίπλα ακριβώς στο Αβορέν, μια ώρα περίπου δρόμο. Εξαιτίας κάποιου παιχνιδίσματος της φύσης σχημάτιζε μικρό γήλοφο σε σχήμα χελώνας… γεγονός από το οποίο απόκτησε και το σχετικό προσωνύμιο.

Στην περιοχή σπέρνανε κυρίως δημητριακά.

Τσατάλ γιολού[14. Τσατάλ= διχάλα]

Περιοχή δίπλα στην κοινότητα, βόρεια και σε απόσταση δεκαλέπτου… Επρόκειτο περί ενός σημαντικού σταυροδρομίου: δημόσιος δρόμος της Νίγδης με τον δρόμο προς το Τσίραλι, αλλά και σιδηροδρομική αρτηρία  που ένωνε το Ικόνιο με την Καισάρεια.[15. Μαρτυρία Νεοφύτου Μισαηλίδη, ό.π. «Εκεί τον καιρό της μάνας μου άρχισαν να στρώνουν σιδηροδρομική γραμμή όπου δούλευε πολύς κόσμος. Δούλευαν άνδρες και γυναίκες μάλιστα στρώνοντας χαλίκι με σφυριά με πέντε γρόσια μεροκάματο».]

Τσίραλι ντεπές ή γιαζί

Τοποθεσία προς την κατεύθυνση του Γκιολτζούκ, βορειοδυτικά και σε απόσταση περίπου  μιας ώρας. Το χαρακτηριστικό της περιοχής είναι ένα πηγάδι  του οποίου το βάθος ξεπερνούσε σαράντα μέτρα από το οποίο αντλούσαν κρύο πόσιμο νερό, σε ικανές μάλιστα ποσότητες, ώστε να το χρησιμοποιούν και για τα ζώα.[16. Τσιρά= δαδί, λυχνάρι,  Γιαζί= χωράφι, κάμπος αλλά και γράμμα]

Το πηγάδι κατασκευάστηκε το 1890 από τον  Χατζηπαχτσέουλαν Γ, κάτοικο του Σεμέντερε, ο οποίος χρησιμοποίησε και μερικούς ακόμα ταχτσίδες.[17. Ταχτσίδες= λιθοξόοι] Σύμφωνα με τα μουχαμπέτια «κάμανε ένα μεγάλο μονοκόμματο πέτρινο περιλαίμιο και το πήγαν το πηγάδι με κάρο για να το βάλουν στο στόμιό του. Με πέτρες πάλι κάνανε δώδεκα μεγάλες χαβούζες πετρόσκαφες για τα ζωντανά και τέλος βάλανε  ένα κουβά με σχοινί για την άντληση του νερού. Δυστυχώς γρήγορα κλέψανε το σχοινί με τον κουβά. Γι’ αυτό όταν πήγαιναν οι Σεμεντερλήδες  στα χωράφια του Τσιραλί παίρνανε μαζί τους σχοινί και κουβά».[18. Μαρτυρία Λουκίας Αργυροπούλου ό.π.]

Λέγανε, επίσης, πως στην τοποθεσία στα παλιά χρόνια υπήρχε κάποιο χωριό το οποίο χάλασε εξαιτίας των σφαγών του πληθυσμού από ληστές, κάποιοι άλλοι λέγανε πως βούλιαξε, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζει κανείς το πότε και το πώς. Προς επιβεβαίωση μάλιστα των λεγομένων τους οι ισχυριζόμενοι τούτη την παράδοση παρουσίαζαν  τσιρέκια- πήλινες καντήλες, σπασμένα πήλινα πιάτα, μπουκάλια και ένα μεγάλο πήλινο πιθάρι που έπαιρνε δώδεκα ντενεκέδες  σιτάρι… χωμένο μέσα στη γη. Πιθάρι που ο Ουζούν Αναστάς, δηλαδή ο ψηλός Αναστάσης, μια κάποια εποχή το έβγαλε προσεχτικά, το μετέφερε στο χωριό και το είχε στο σπίτι του μέχρι και τη  ανταλλαγή.[19. Μαρτυρία Νικολάου Σαββίδη, ό.π.]

Υπάρχει επίσης και κάποιος θρύλος που συνδέει την ανακάλυψή του με κάποια αλεπού… ή καλύτερα να θέλει την  αλεπού να πρωταγωνιστεί στην ανακάλυψής του.  Σύμφωνα λοιπόν με αυτόν τη μέρα του θερισμού και κατά τη διάρκεια κάποιας μικρής ανάσας, είδαν μια αλεπού να σκαλίζει το χώμα… στο ίδιο σημείο πολλές φορές και μάλιστα σε διαφορετικούς χρόνους.  Τους κίνησε την περιέργεια και… πλησίασαν με απορία. Έψαξαν καλύτερα και διαπίστωσαν την ύπαρξη κάποιας πλάκας. Άμεσα τρεις νοματαίοι με μεγάλη δυσκολία τη σήκωσαν… Ήταν βαριά, πολύ βαριά και θα πρέπει να ζύγιζε πάνω από πεντακόσιες οκάδες.

Από κάτω φάνηκε μια αποθήκη περίπου τρία τετραγωνικά. Ήταν αποθήκη με σιτάρι το οποίο με το πρώτο άγγιγμα μετά από τόσο χρονικό διάστημα, άγνωστο πόσο, διαλύθηκε σε σκόνη… Πιο κάτω βρήκαν και αρκετά χαλάσματα, αλλά το πιο σημαντικό: μνήματα.[20. Μαρτυρία Καλαντάρη Γαϊτανίδη, ό.π.]

Τσουχούρ γιερλερί[21. Τσουκούρ γιερλερί= τόπος με λακκούβες]

Τοποθεσία περίπου στο χιλιόμετρο, νοτιοανατολικά της κοινότητας, ίσως με τα καλύτερα χωράφια εξαιτίας των νερών που ερχότανε από το Ούτς καπουλού γιαλαή.

Χάχλικ ή Χάκλικ[22. Χαχλίκ=χαχ- χακ = τόπος του δικαίου.]

Περιοχή στα δυτικά της κοινότητας, σε απόσταση μιάμιση περίπου ώρας, με κόκκινα χώματα πολύ καλά για τις φακές.

Συμπερασματικές σκέψεις.

Από την καταγραφή των τοπωνυμίων και των σχετικών  αποστάσεων που μας δίδονται από τους πληροφορητές, έστω και κατά προσέγγιση και μάλιστα πολλές φορές με διχογνωμίες, μπορεί κανείς αβίαστα να συμπεράνει πως η Κοινοτική Περιφέρεια του Σεμέντερε ήταν αρκετά μεγάλη, και ίσως, θα λέγαμε, από τις μεγαλύτερες.

  • Στα δυτικά, για παράδειγμα, η απόσταση ήταν πλέον του τρίωρου  με τα πόδια για να φτάσει κανείς στο Κιουτσούκ τερεσί  ή Γκοντζούκντερε.
  • Στα βορειοδυτικά πάλι για να φτάσει κανείς στο Κεμέρ, ακρότατο κοινοτικό σύνορο, ήθελε να διανύσεις πέντε με έξι χιλιόμετρα…
  • Στα νοτιοδυτικά βρισκόταν το Πουνάρ πασί, το κεφαλόβρυσο δηλαδή και για δροσιστεί κανείς εκεί θα ήθελε περίπου δρόμο  μιάμισης ώρας.
  • Αλλά και στα νότια ήθελες τουλάχιστον μισή ώρα και πάνω για να φτάσεις στο Μποζλάρ ή Μπόζα…
  • Το ίδιο επίσης και στα ανατολικά, όπου για να φτάσει κανείς στα τελευταία κτήματα του Καγνιτσάκ ή Καργνιτσάκ θα ήθελε να οπλιστεί με υπομονή μιας και πλέον ώρας.

Κωνσταντίνος Μ. Νίγδελης
Συνεχίζεται

sementere

______________________________


Α Ρ Θ Ρ Α - Τ Η Σ - Ι Δ Ι Α Σ - Κ Α Τ Η Γ Ο Ρ Ι Α Σ :
  1. Σεμέντερε - Σχολικά και Γλωσσικά
    Τα σχολικά δρώμενα ήταν επιεικώς απαράδεκτα. Άποψη που επιβεβαιώνεται και από τις σχετικές μαρτυρίες του Αρχείου της Προφορικής Παράδοσης του Κ.Μ.Σ. με κάποιες μάλιστα να κάνουν λόγο για την ανυπαρξία κάθε σχολείου.
  2. Σεμέντερε - Προφητείες, μάγια, παιχνίδια
    Αν και σύμφωνα με τους κανόνες του ορθοδόξου δόγματος θεωρείτο αμαρτία να ασχολείται κανείς με τούτες τις πρακτικές, εντούτοις, όχι μόνο άγνωστες ήταν, αλλά πάντοτε επίκαιρες και σε πολλές περιπτώσεις χρήσιμες… διότι «η πονηριά της γυναίκας ποτέ δεν σταματά
  3. Σεμέντερε - Εθιμικές Συνήθειες
    Μια από τις πλέον παράξενες εθιμικές συνήθειες ήταν αυτή του γιαγμούρ γκελινί, δηλαδή της νύφης της βροχής. Σύμφωνα λοιπόν με τα δρώμενα ντύνανε ένα πεντάρφανο κορίτσι...
  4. Σεμέντερε - Βότανα
    Αμύγδαλα … θρεπτικά, αλλά και σε διάφορες μορφές βοηθούν στο καθάρισμα του στήθους, δίνουν καλό ύπνο, ωφελούν στο συκώτι, στη σπλήνα, στο λαιμό, στον ανδρισμό.
  5. Σεμέντερε - τα του θανάτου
    Παρόλο που η επικράτηση του χριστιανισμού ήταν άμεση, από των πρώτων χρόνων και σε όλη την έκταση της Καππαδοκίας, είναι γνωστό πως η κυρίαρχη ιδεολογία του απορρόφησε και υιοθέτησε αρκετά δρώμενα των παλαιών παραδόσεων, διάφορες πρακτικές σε κάθε έκφανση της ζωής…
  6. Σεμέντερε - Γάμος
    Εξέχουσα θέση ανάμεσα στα πολυάριθμα έθιμα του χώρου κατέχουν αυτά που αφορούν τον γάμο, μιας και αναγνωρίζεται η ζωτική του σημασία όχι μονάχα ως θεμελίου της οικογένειας, της διαιώνισης του ανθρώπινου είδους αλλά και αυτής της κοινωνικής διάρθρωσης.
  7. Σεμέντερε - Κοινοτικά
    Στο κεφάλαιο αυτό περιλαμβάνονται μια σειρά από δράσεις και συνήθειες αιώνων της υπό έρευνα κοινότητας του Σεμέντερε, κοινές πολλές εξ αυτών με τις διπλανές κοινότητες του χώρου, για τη λαϊκή λατρεία, τα εορταστικά ήθη και έθιμα, τις δοξασίες αιώνων...
  8. Σεμέντερε - Κύκλος του Χρόνου
    Στο κεφάλαιο αυτό περιλαμβάνονται οι πληροφορίες που αντλήσαμε για τα ιδιαίτερα της κοινότητας, στον αέναο κύκλο του χρόνου: τη λαϊκή λατρεία, τις πρακτικές, τα ήθη και έθιμα, τις μικρές και μεγάλες γιορτές, τις δοξασίες, αλλά και τις πολλές αντιλήψεις για πολλά και διάφορα.
  9. Σεμέντερε - Λατρευτικά
    Δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχει τάξη ή τάξεις αγίων. Εκείνο που ξέρουμε και μάλιστα καλά, είναι πως οι Καππαδόκες, χριστιανοί μα και μουσουλμάνοι σεμνύνονταν το όνομα του Αγίου Γεωργίου περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο.
  10. Σεμέντερε - Εκκλησιαστικά
    Η κοινότητα του Σεμέντερε, σύμφωνα με τα εκκλησιαστικά κατάστιχα, ανήκε στην Επισκοπή Μισθίων της Ιεράς Μητροπόλεως Ικονίου της οποίας ο προκαθήμενος έφερε τον τίτλο «Υπέρτιμος και Έξαρχος πάσης Λυκαονίας», με πρώτη μητροπολιτική έδρα το Ικόνιο και δεύτερη την πόλη της Νίγδης.
  11. Σεμέντερε - Πόσιμα ύδατα
    Πόσιμα ύδατα, βρύσες, πηγάδια, ρέματα, νερά… Στην ευρύτερη περιοχή της κοινότητας υπάρχουν μερικά αξιοπρόσεκτα ρέματα, μια πληθώρα άλλων μικρότερων κα
  12. Σεμέντερε - Κελέρια
    Πουθενά στην οικουμένη, όσο κι αν ψάξει κανείς, δεν υπάρχει σε τόσο μεγάλη έκταση εκμετάλλευση της γης για σκοπούς αλλότριους της γεωργίας, όσο στον χώρο της Καππαδοκίας. Ατέλειωτες υπόγειες πολιτείες, διαφορετικών ειδών ή καλύτερα διαφορετικής τεχνικής, φυσικές σπηλιές, λαξευτά κελέρια, υπόγειοι ή επίγειοι χώροι που χρησιμοποιήθηκαν από τους κατοίκους της στο διάβα του χρόνου για κάθε χρήση. Με την απάντηση στο γιατί ή καλύτερα σε τι οφείλεται τούτη η πρακτική να είναι απλή.
  13. Σεμέντερε - Τοπωνύμια
    Ά(β)ουρέν ή Άβορεν ή Αγορέν - Επρόκειτο περί κοινής τοποθεσίας στα νοτιοδυτικά χωριού σε απόσταση περίπου μισής ώρας προς το Ανταβάλ, με ιδιοκτησίες και των δυο κοινοτήτων και πολλά κελέρια. Χαρακτηριστικό στοιχείο της περιοχής ήταν το Αγορέν μπογαζί, δηλαδή ένας μακρύς ντερές (εσοχή) που έφτανε έως τον δημόσιο δρόμο
  14. Σεμέντερε - Πληθυσμιακά / Διοικητικά
    Οι ιστοριοδίφες του χώρου ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι οι συγκεχυμένες και εν πολλοίς πληροφορίες που εμπεριέχουν υπερβολές, συχνά μάλιστα αντικρουόμενες μεταξύ τους… σε όλες τις εκφάνσεις της ερευνάς τους. Για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις κυρίαρχες σχέσεις με τους «άλλους», την καθημερινότητα, την οικονομική κατάσταση…
  15. Σεμέντερε - Ρυμοτομία
    Σύμφωνα με τις υπάρχουσες μαρτυρίες μπορούμε να μιλάμε για μια τυπική κοινότητα του χώρου, εκεί και τότε, που ήταν χωρισμένη σε μαχαλάδες, με στενά σοκάκια το σύνολο των οποίων ήταν χωμάτινοι, χωρίς καμία επέμβαση από πλευράς της διοίκησης, με τον χώρο της τυπικής πλατείας και τους λοιπούς δρόμους που οδηγούσαν στις παράπλευρες κοινότητες.
  16. Σεμέντερε - Όνομα
    Προ κάθε συμπεράσματος θα θέλαμε να καταθέσουμε τη μόνη, ίσως, σαφέστατη και σε κάθε περίπτωση αξιόπιστης βιβλιογραφικής αναφοράς που έχει σχέση με την ιστορία της κοινότητας… Σύμφωνα λοιπόν με αυτήν το Σεμέντερε είναι ή κτίστηκε στην τοποθεσία που βρισκόταν κάποτε το χωριό Δάσμενδρον…
  17. Σεμέντερε - Η δημιουργία του χωριού
    Το πότε ακριβώς δημιουργήθηκε το χωριό μάς είναι άγνωστο, όπως επίσης και ο τρόπος. Απλά υπάρχουν μιας σειρά μαρτυριών που σίγουρα εμπεριέχουν υπερβολές, ανακρίβειες, μυθεύματα και σπέρματα αληθείας εμπλουτισμένα με προσωπικά συμπεράσματα. Και όλα φυσικά μέσα στα πλαίσια του εμείς και του εγώ, δηλαδή της δικής μας ράτσας και των δικών μου γνώσεων… δηλαδή στα πλαίσια μιας συγγνωστής υπερβολής.
  18. Σεμέντερε Καππαδοκίας
    Ανέκδοτη έκδοση ( Σεπτέμβριος 2015 ), με τίτλο "Σεμέντερε Καππαδοκίας" του Κώστα Νίγδελη. Το βιβλίο έχει περί τις διακόσιες σελίδες έρευνας του συγγραφέα και αποτελεί μοναδικό στο είδος του για τις πτυχές αυτές της περιοχής.