Ζιντζίντερε – Κοινότητες

Κοινότητες της περιοχής

  • Καισάρεια

Παλαιές ονομασίες: Μάζακα… Ευσέβεια.

Επρόκειτο περί μιας μεγάλης πόλεως, έδρα μητροπόλεως, αλλά με λίγες χριστιανικές οικογένειες.

 

  • Αγιρνάς

Παλαιό όνομα: Αναργυράσιος.[1]

Τουρκόφωνο χωριό,  με 200-250 περίπου σπίτια από τα οποία τα 150 ανήκαν σε χριστιανικές οικογένειες. 

Βρίσκεται ΒΑ της Καισάρειας δίπλα στην κοινότητα Σκόπη. Διατηρούσε δημοτικό σχολείο και εκκλησία στο όνομα των αγίων Αναργύρων.

 

  • Αϊ Κωνσταντίνος, αη Κωνσταντήλ, Έβερεκ

Ένα από τα μεγαλύτερα χωριά της περιοχής, με χριστιανούς Έλληνες, μουσουλμάνους και πολλούς Αρμένιους. Βρίσκεται  στα Νότια της Καισάρειας.

Το ελληνικό στοιχείο διατηρούσε τρεις εκκλησιές: τον άγιο Κωνσταντίνο, τον άγιο Γρηγόριο και μια που έφερε το όνομα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ.

Παρατήρηση

Το Έβερεκ, σύμφωνα με τους πληροφορητές  απείχε «τόσο όσο ν’ ακούγεται ένας πετεινός, δηλαδή κολλητά, ενωμένο». 

 

  • Ακτσέ Καγιά, Αγεσή Καγιά

(υπόλευκος βράχος)

Καθαρά τουρκικό χωριό με 600 περίπου σπίτια, γύρω στα 20 λεπτά δυτικά του Ζιντζίντερε.

Κατά τους πληροφορητές ήταν παλαιά χριστιανική κοινότητα.  

 

  • Βέξε

Μικτό χωριό, με 150 περίπου σπίτια από τα οποία τα μισά χριστιανικά. Βρίσκεται ανατολικά της Καισάρειας. Η εκκλησία του χωριού έφερε το όνομα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

 

  • Γκούστερε, Γκούστερε Κιουλερίν, Gostere

Μικρή μουσουλμανική κοινότητα 18 χλμ. ΝΑ του Ζιντζίντερε  με 60 περίπου οικογένειες.

Κατά την άποψη των πληροφορητών, παλαιότερα ήταν χριστιανική κοινότητα με το όνομα Κωσταντία.

 

  • Έφκερε

Καθαρά αρμενική κοινότητα με 700 περίπου οικογένειες. Ήταν γνωστή από το μοναστήρι του Σούρφ[2] Αραμπίτ…  Υπήρξε,  επίσης και η έδρα του αρμένιου μητροπολίτη.

 

  • Τεβελού Ζήλε

Μικτό χωριό με 300 περίπου σπίτια από τα οποία  τα μισά περίπου χριστιανικά.

Η περίεργη, είναι αλήθεια, ονομασία, προήλθε από τον τοπικό δυνάστη Τεβελόγλου.

 

  • Ίσπιλε, Ispile, Σπίλαι (Σπήλαια)

Μικρή μουσουλμανική κοινότητα, δίπλα στο χωριό Γκούστερε και 5 χλμ ΒΑ από το Ζιντζίντερε. Σύμφωνα με τους πληροφορητές, παλαιά ήταν χριστιανική κοινότητα.[3]

 

  • Καρατζόρεν

(Καράτζα- βεράν, δηλαδή μαύρο ερείπιο)

Χριστιανική τουρκόφωνη κοινότητα με 200 περίπου σπίτια. Διατηρούσε εκκλησία που έφερε το όνομα του Αγίου Γεωργίου.

 

  • Καραχουγιούκ

Παλαιά ονομασία: Καραΐβ

Καθαρά μουσουλμανική κοινότητα αν και σύμφωνα με τους πληροφορητές θα πρέπει να ήταν παλαιά χριστιανική. 

 

  • Κεπέζ

Μικρή μουσουλμανική κοινότητα, 9 χλμ ΝΑ του Ζιντζίντερε.

 

  • Κέσι

Παλαιά ονομασία: Κασιανή

Μικτή κοινότητα περίπου 400 οικιών, από τις οποίες μόλις οι 50  ανήκαν σε χριστιανικές οικογένειες. Ήταν ενωμένη με το αρμενικό χωριό Έφκερε…

 

  • Κουρούμζα, Γκουρούμτζε, Κουζάν νταγ

Χριστιανική κοινότητα που βρίσκεται ΝΑ του Ζιντζίντερε.

 

  • Μόλου

Χριστιανική τουρκόφωνη κοινότητα με ελάχιστες μουσουλμανικές οικογένειες.

 

  • Τασλίκ, (Ν)τασλίκ

Καθαρά χριστιανική τουρκόφωνη κοινότητα με 200 περίπου οικογένειες, ΒΑ της Καισάρειας. 

 

  • Ουρούμ Καβάκ

(Ελληνικά – Λεύκη).

Χριστιανική κοινότητα με περίπου 150 οικογένειες.

Η τοπική εκκλησία έφερε το όνομα της Παναγίας. 

 

  • Σαρμουσακλί

Από τις μεγαλύτερες κοινότητες του χώρου, έδρα Καζά,  με Δικαστήριο, Αστυνομικό Σταθμό και ταχυδρομείο. Ήταν μικτή κοινότητα με χριστιανούς, μουσουλμάνους και αρμενίους.

 

  • Σκόπι (το)

Μικτή κοινότητα με 200 περίπου οικογένειες από τις οποίες οι 30 μουσουλμανικές. Διατηρούσε εκκλησία και σχολείο.

 

  • Στέφανα

Δυο χιλιόμετρα στα νότια του Ζιντζίντερε.

Μικτή κοινότητα με περίπου 180 οικογένειες από τις οποίες μόνο οι 40 χριστιανικές.   

 

  • Ταρσιά

Επρόκειτο για οικισμό- χωριό δίπλα στην κοινότητα του Ζιντζίντερε.

 

  • Τεβελού Καραχισάρ

(Τεβέ- καμήλα).

Καθαρά μουσουλμανική κοινότητα, με απειροελάχιστες χριστιανικές οικογένειες.

 

  • Τζουτζούν

Μικρή αρμενική κοινότητα δυτικά του Ζιντζίντερε, με ελάχιστους μουσουλμάνους και χριστιανούς ορθοδόξους.

 

  • Τόμαζα

Μικτή κοινότητα στα ανατολικά του Ζιντζίντερε, με 200 περίπου οικογένειες.

 

  • Τουράν

Παλαιές ονομασίες: Δημητρίου χωριό, Τημήτιρη.

Καθαρά μουσουλμανική κοινότητα, η οποία στο πρόσφατο παρελθόν ήταν χριστιανική, με τις ονομασίες που προαναφέραμε.

 

  • Τσουκούρ

Αρκετά μεγάλη κοινότητα με 500 περίπου οικογένειες, από τις οποίες οι 200- 230 χριστιανικές.

Είχε σχολείο και δυο εκκλησιές: του αγίου Νικολάου και της Παναγίας.

 

  • Τσεμπίρ, Δζεπίρ, Cebir

Μικρή μουσουλμανική κοινότητα, μισή ώρα μακρύτερα από το Ζιντζίντερε… Παλαιότερα ήταν χριστιανικό χωριό, άποψη που στηρίζεται στην ύπαρξη «στα ερείπια χριστιανικής  εκκλησίας». 

 

  • Χόρσανα

Καθαρά μουσουλμανική κοινότητα ΒΔ του Ζιντζίτερε, με περίπου 100 σπίτια.

[1] Μαρτυρία Νικολάου Περβανίδη, ό.π. 

[2] Σούρφ= άγιος.

[3] Μαρτυρία Δέσποινας Καλφόγλου, ό.π., «… Οι τουρκάλες που έρχονταν στο χωριό μας έδειχναν παλιά νομίσματα που βρίσκανε σκάβοντας τους κήπους τους. Μια, μάλιστα, μας έφερε ένα κωνσταντινάτο».


Αν οι δικοί σας κατάγονται από την περιοχή μπορείτε να συμπληρώσετε στοιχεία  προέλευσης τους και λεπτομέρειες των δεινών που πέρασαν στην πορεία μετανάστευσης εδώ. Θα σας είμαστε υπόχρεοι, γιατί ίσως βρουν συμπατριώτες τους στοιχεία που θα τους διασυνδέσουν με τη δική σας οικογένεια.

Α Ρ Θ Ρ Α - Τ Η Σ - Ι Δ Ι Α Σ - Κ Α Τ Η Γ Ο Ρ Ι Α Σ :
  1. Ζιντζίντερε - Κοινότητες
    Κοινότητες της περιοχής Καισάρεια Παλαιές ονομασίες: Μάζακα… Ευσέβεια. Επρόκειτο περί μιας μεγάλης πόλεως, έδρα μητροπόλεως, αλλά με λίγες χριστιανικές οικογένειες.   Αγιρνάς Παλαιό όνομα: Αναργυράσιος.[1] Τουρκόφωνο χωριό,  με 200-250 περίπου σπίτια από τα οποία τα 150 ανήκαν σε χριστιανικές οικογένειες.  Βρίσκεται ΒΑ της Καισάρειας δίπλα στην κοινότητα Σκόπη. Διατηρούσε δημοτικό σχολείο και εκκλησία στο όνομα των αγίων Αναργύρων.
  2. Ζιντζίντερε - το Χωριό
    Το Ζιντζίντερε της Καππαδοκίας Από το ομόνυμο βιβλίο του Κωνσταντίνου Νίγδελη Προλογικά Είναι βέβαιο πως εκείνο που γνωρίζουμε είναι το ελάχιστο, ενώ εκείνο που αγνοούμε είναι το άπειρο… Γι’ αυτό, λοιπόν, καιρό τώρα, προσπαθούμε με τις μικρές δυνάμεις να φωτίσουμε τους δρόμους της γνώσης ή να της προσθέσουμε κάποιο λιθαράκι… ιδιαίτερα μάλιστα σε ότι αφορά τις αλησμόνητες προγονικές πατρίδες… από αυτές που έλκει η καταγωγή μας. Η ανάδειξη τόπων και ομάδων, μικρών νησίδων ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, στην απεραντοσύνη της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Που κατακτήθηκαν, ζήσανε με τους «άλλους» πάνω κάτω εννιακόσια χρόνια,  παρέμειναν οι ίδιοι με αναλλοίωτα τα θρησκευτικά μα και εθνικά τους φρονήματα.
  3. Περιοχή Καππαδοκίας
    Καταγραφή τελευταίων αυθεντικών καταχωρήσεων από την περιοχή της Καππαδοκίας. Παρακαλούμε τους αναγνώστες να παροτρύνουν κι άλλους συμπολίτες τους πρό
  4. Το Ζεύγμα
    Η αρχαία πόλη Ζεύγμα (σημαίνει πέρασμα) βρισκόταν στη νοτιοανατολική Τουρκία, 180 χιλιόμετρα ανατολικά των Αδάνων. Η περιοχή ανήκε στο βασίλειο των Σελευκιδών και για ένα διάστημα στο βασίλειο της Κομμαγηνής.
  5. Κλήδονας Β'
    Κυρίαρχο στοιχείο της εθιμικής πρακτικής, στο διάβα του χρόνου, σε όλες τις κοινότητες του χώρου, ήταν η δια της μαντικής εκπλήρωση – ικανοποίηση του από αιώνων επιθυμητού της ανθρώπινης υπάρξεως: της πρόβλεψης του μέλλοντος. Ιδιαίτερα μάλιστα του ασθενούς φύλου, που ναι μεν το «πίστευε- έβλεπε- επιδίωκε» αλλά ταυτόχρονα, κατά «βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόχευτος», το θεωρούσε και ως μια ικανή διέξοδο από την πλήξη της καθημερινότητας.
  6. Κλήδονας Α'
    Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι η μελέτη, καταγραφή και παρουσίαση της πανάρχαιας εθιμικής πρακτικής του ΚΛΗΔOΝΑ στον χώρο της καθ’ ημάς Ανατολής και ιδιαίτερα στην περιοχή της Καππαδοκίας, που τον ανιχνεύουμε και υπό την ονομασία βαρτουβάρια.
  7. Συνεδριο 24-25 Μαϊου
    Καππαδοκια - Χναρια ΕλληνοΧριστιανικου Πολιτισμου [vsw id="VQUpvVAOM9s" source="youtube" width="720" height="480" autoplay="yes"] Open publication - F
  8. Περιοχή Σεβάστειας
    Καταγραφή αυθεντικών μαρτυριών από την περιοχή Σεβάστειας (Sivas στα Τουρκικα) Ο κατάλογος εμφανίζεται αλφαβητικά ανάλογα με το όνομα της περιοχής της
  9. Λιμνά Καππαδοκίας
    Φωτογραφικό υλικό και χάρτης Λιμνών Καππαδοκίας που δείχνει σημαντικές περιοχές του χώρου.
  10. Οι μαχαλάδες στα Λιμνά Καππαδοκίας
    Ολόκληρα σόγια μένοντας στην ίδια γειτονιά και πολλαπλασιαζόμενα έδιδαν στην περιοχή – μαχαλά την ονομασία του επιθέτου τους π.χ. μαχαλάς Νιγδέλογλου, μαχαλάς Τογιάν… Φυσικά στο διάβα του χρόνου επεκράτησαν πολλαπλά κριτήρια ή και σκοπιμότητες συνδεόμενες με την αποκλειστικότητα της περιοχής, τα όριά της, τις αναπτυσσόμενες δυναμικές, τις διάφορες παραγωγές…
  11. Αγία Μακρίνα
    Έχουν γραφεί αρκετά και έχουν ειπωθεί περισσότερα για τα εκκλησιαστικά δρώμενα στην περιοχή της Καππαδοκίας. Αλήθειες μα και υπερβολές στηριγμένες στα «τοπικά» και την ιδιοσυγκρασία του ντόπιου στοιχείου που με αυτόν τον τρόπο ή καλύτερα με τέτοιους τρόπους πρόβαλε τα δικά του, που ήταν «σπουδαιότερα και καλύτερα». Ανθρώπινη αδυναμία; Ίσως. Προτέρημα της φυλής μας; Μπορεί
  12. Σινασός Καππαδοκίας
    Η Σινασός βρίσκεται σε μια πανέμορφη τοποθεσία στην καρδιά της Καππαδοκίας, στην κεντρική Μικρά Ασία. Απέχει 360 περίπου χλμ. νοτιοανατολικά από την Άγκυρα, και 50 περίπου χλμ. νοτιοδυτικά από την Καισάρεια. Το έδαφος της Καππαδοκίας προέρχεται από ηφαιστειακή λάβα του ανενεργού πλέον ηφαιστείου Αργαίον όρος. Η περιοχή είναι γεμάτη με κωνόλιθους διαφόρων σχημάτων που λαξεύτηκαν στη διάρκεια των αιώνων από τον χρόνο, τις καιρικές συνθήκες αλλά και τους ανθρώπους. Κατοικίες, σκήτες, μοναστικά κέντρα, σκαλιστές στα βράχια εκκλησίες με σημαντικές αγιογραφίες...
  13. Χαμιντιέ
    Να θυσιάζονται πολύτιμα αγιοκέρια του παγκόσμιου ναού της φύσης για χάρη μιας κοινότητας κάπου εκεί, στην απεραντοσύνη των εκτάσεων της Μικράς Ασίας…Για ένα μικρό, πολύ μικρό οικισμό, κοινότητα…μια από τις τόσες και τόσες και δεν ήτανε και λίγες, πάνω κάτω τρεις χιλιάδες, διασπαρμένες στην απεραντοσύνη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας… Και όταν, μάλιστα, δεν υπάρχουν στα σπλάχνα της παλαιά ευρήματα μιας άλλης εποχής…όταν δεν υπήρξε ποτέ σπουδαίο κέντρο, όταν από εκεί δεν ξεπήδησαν εξαιρετικές προσωπικότητες…
  14. Χαλβάντερε
    ....Η του Χαλβαδερέ χωρίου νοτιοδυτικώς της Καρβάλης εις απόστασιν 6 περίπου ωρών τουρκόφωνας αριθμούσα περί τας 50 οικογενείας γεωργικάς ημετέρας εστερημένας δυστυχώς παντός αισθήματος ανθρωπίνου εις κατάστασιν κτηνώδη κυριολεκτικώς παρ’ ισαρίθμοις μωαμεθανικαίς. Συνετηρείτο δημοδιδάσκαλος συνδρομή σημαινόντων Καρβαλιωτών... Γενικόν Βασιλικόν Προξενείον - Προς το επί των Εξωτερικών Βασιλικόν Υπουργείον
  15. Αγιομακρυνιώτικα
    Στην ιστορική πατρίδα , την Αξό της Καππαδοκίας το πανηγύρι της Αγίας Μακρίνας , αποτελούσε σημείο αναφοράς για όλους τους Καππαδόκες. Πλήθος κόσμου συνέρρεε, για να προσκυνήσει το άγιο λείψανο της , που βρίσκονταν σε ξεχωριστό ναύδριο ,δίπλα στο ναό και να διασκεδάσουν με τους < < μεγάλους χορούς >> στον αύλιο χώρο του ναού. Χιλιάδες ευλαβείς προσκυνητές όχι μονάχα από τις γύρω κοντινές κοινότητες (Λιμνά, Μιστί , Τροχό, Τσαρικλί , κτλ ) αλλά και από τα ποιο απόμακρα ελληνικά χωριά , ακόμα και Οθωμανοί, επιδίωκαν εκείνες τις μέρες να βρίσκονται στην Αξό.
  16. Το έθιμο Γιολούχ στο Μιτσί της Καππαδοκίας
    Στο Μιστί, την Αξό, το Τσαρικλί τα Λιμνά, και στην ευρύτερη περιοχή της Καππαδοκίας υπήρχε το έθιμο του Γιολούχ . Ένα έθιμο που γινόταν με τρόπο απαρέγκλιτα τελετουργικό διατηρώντας την συνήθεια ο πατέρας του γαμπρού να δίνει μπαχτσίσι ( 2 με 3 λίρες, διάφορα οικόσιτα ζώα ) για να επισφραγίσει το αρραβώνα του γιού του με την κόρη. Εφόσον λοιπόν κατάληγαν στο οριστικό μπαχτσίσι , το οποίο ονομαζόταν Γιολούχ γινόταν γλέντι ανάμεσα στα σόγια των νέων.Οι δυο νέοι πλέον θεωρούνταν ...
  17. Το ταντούρ στην Καππαδοκία
    Απαραίτητο στοιχείο στο προσφυγόσπιτο κάθε καραμανλίδικης οικογένειας ήταν το ταντούρ. Σημείο συγκέντρωσης της οικογένειας. Η θερμάστρα του σπιτιού αλλά και ο φούρνος ταυτόχρονα. Μια συνήθεια που έφεραν οι πρόσφυγες απ’ την Καππαδοκία. Για τα ταντούρια στα προσφυγόσπιτα μας έδωσε πληροφορίες η κ. Οσία Εδιάρογλου.
  18. Απλά και Πληροφοριακά
    Μερικές πληροφορίες λοιπόν για το μετρικό σύστημα της περιοχής, αλλά και μερικές ενδεικτικές τιμές, όπως τις βρήκαμε από καταγραφές στην προαναφερομένη βιβλιογραφία του χώρου… Να σημειώσουμε πως για το ίδιο πράγμα υπάρχει μια ποικιλία ονομάτων, κάτι που είναι αρκούντως γνωστό, μιας και στην περιοχή υπήρχαν τέσσερα γλωσσικά συστήματα με αρκετές παραλλαγές.
  19. Κληρονομικό δίκαιο
    Πρόκειται για το σύνολο των κανόνων δικαίου που ρυθμίζουν την κληρονομική διαδοχή. Έτσι, σύμφωνα με το άρθρο 1710 του αναθεωρηθέντος Α.Κ., «κατά το θάνατο του προσώπου η περιουσία του ως σύνολο(κληρονομιά) περιέρχεται από το νόμο ή από διαθήκη σε ένα ή περισσότερα πρόσωπα (κληρονόμοι)….»
  20. Ωφέλιμα και χρήσιμα
    Η γιαγά Δευτερίνα, ο Θεός να τη συχωρνά, πάντοτε μας προέτρεπε να τρώμε χόρτα, πολλά μάλιστα, γιατί «είναι του Θεού και κάνουν καλό…». Το γιατί μάλλον δεν το ήξερε, έτσι είχε ακούσει και έτσι έλεγε. Το ίδιο και η θεία μου η Δέσποινα. Αυτή μάλιστα επέμενε πως τα σκόρδα είναι ένα κι ένα για γερό οργανισμό, «σκοτώνουν» μάλιστα το κακό. Ιδιαίτερα το τελευταίο δεν το γνωρίζω, πάντως εκείνο που ξέρω είναι πως κάποτε θέλοντας να αναζωογονηθώ κατά τις προτροπές της, μάλλον ανέδυα οσμές απωθητικές, έστω και μετά από ένα καλό πλύσιμο των οδόντων.
  21. Με μια πρώτη ματιά στη χώρα των αντιθέσεων
    Όσο και αν φαίνεται αρκούντως παράξενο η Καππαδοκία ήταν η χώρα των μεγάλων αντιθέσεων ακόμα και στα περί την ιατρική θέματα. Από το ένα σημείο ίσαμε το άλλο. Με φωτεινά παραδείγματα, πρότυπα μίμησης, αλλά και περιπτώσεις που προκαλούσαν θυμηδία έως και θλίψη περισσή.
  22. Ιατρική, θρησκεία και μουσουλμανικό στοιχείο
    Ένα πραγματικά από τα πλέον ενδιαφέροντα πεδία έρευνας τούτης της μελέτης είναι και η ιατρική σε σχέση με τη θρησκευτικότητα του μουσουλμανικού κόσμου. Ενός κόσμου που συνοικούσε για χρόνια πολλά με το αντίστοιχο χριστιανικό, μέσα σ’ ένα περίεργο πλέγμα σχέσεων διαμορφωμένο στο διάβα του χρόνου. Με όλους τους ερευνητές μάλιστα να συμφωνούν.
  23. Ιατρική και θρησκεία… β'
    Στην κατ’ επανάληψη σχολιαζόμενη σύνδεση-ανάμειξη της θρησκείας με την ιατρική υπήρχε (ει) επιπλέον κάτι ακόμα χαρακτηριστικότερο και ίσως επιεικώς υπερβολικό. Η ταυτοποίηση κάποιων αγίων με τη θεραπεία συγκεκριμένων παθήσεων,[1]συχνά μάλιστα με αλληλοεπικαλύψεις. Απότοκα φυσικά μιας κατανοητής θρησκοληψίας, τουλάχιστον για εκείνη την εποχή. Σε μια στενή σχέση μεταξύ θρησκείας και ιατρικής που η έναρξή της άρχιζε από τα πολύ παλιά. Όπου στη μακριά του διαδρομή το ανθρώπινο γένος ανέθετε στο αυτό άτομο την ιατρική, παράλληλα με την πνευματική εξουσία…
  24. Ιατρική και θρησκεία... α'
    Είναι γεγονός πως έχουν γραφεί πολλά, μα έχουν ειπωθεί περισσότερα. Για την επίδραση της θρησκείας στα ιατρικά δρώμενα με τους εκπροσώπους της ή και για να είμαστε δικαιότεροι, για τις διάφορες καταλυτικές παρεμβάσεις σε τέτοια ζητήματα στο διάβα του χρόνου. Στη διαμορφωθείσα κατάσταση, το εθιμικό ιατρικό δίκαιο, τις απαγορεύσεις, και τα πρέπει…
  25. Οι υπόγειες πολιτείες
    Η Καππαδοκία είναι μια θαυμάσια χώρα, αλλά αυτό που την κάνει ξεχωριστή είναι οι αμέτρητες σκοτεινές και σιωπηλές υπόγειες πολιτείες της… Το πότε ακριβώς έγιναν είναι αδύνατον να ειπωθεί. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι πως η ανθρώπινη παρέμβαση άρχισε από παλιά και συνεχίστηκε μέχρι και τα τελευταία χρόνια.
    GDE Error: Unsupported File Type (pps")

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of