Περιοχή Σεβάστειας

Καταγραφή αυθεντικών μαρτυριών από την περιοχή Σεβάστειας
(Sivas στα Τουρκικα)

Ο κατάλογος εμφανίζεται αλφαβητικά ανάλογα με το όνομα της περιοχής της Σεβάστειας καθώς και το όνομα του ατόμου που έκανε την καταχώρηση εκ μέρους της οικογένειας.

Παρακαλούμε τους αναγνώστες να παροτρύνουν κι άλλους συμπολίτες τους πρόσφυγες να καταγράφουν εδώ (εμπειρίες και άτομα που γνωρίζουν ή είναι συγγενείς μαζί τους). Κάλλιστα μπορείτε να καταχωρήσετε και φίλες οικογένειες τις οποίες γνωρίζετε, όμως σε τέτοια περίπτωση παρακαλούμε να διασταυρώνετε τις πληροφορίες για να σιγουρευτούμε πως δεν είναι λανθασμένες.

sebastia
onoma
patronimo
atoma
onomata_atomon
xronos
perioxi-elladas
diamoni
proelefsi
metanastefsi
Μιχάλης Κωνσταντινόπουλος
Κωνσταντίνος
1924
ΘΗΒΑ-ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ
ΘΗΒΑ
Μωυσιαδης Ηλίας
Χρήστος
5
Ηλίας
Ερμακιά Εορδαίας
Κλείτος Κοζάνης
Παπαδοπουλου Ευτυχια
Στυλιανος
Θεσσαλονικη
Δημήτρης Κερασίδης (Κεράσογλου)
Ευάγγελος
6
Δημήτριος, Μαρία, Αβραάμ, Ευάγγελος, Παρθένα, Αφεντούλα
1922
θεσσαλονίκη
θεσσαλονίκη
Ο παππούς μου Δημήτριος ήταν αντιπρόσωπος των ραπτομηχανών SINGER και έχω χειρόγραφο βιβλίο του στην καραμανλική γραφή.
Θεοδώρου Κυριάκος
Θεοδώρου Παναγιώτης
1
Θεοδώρου Κυριάκος
1921
Φτελιά Καστοριάς
Γλυκοκερασιά Κοζάνης
Τα χωριά ΕΡΣΑΝΤΟΥ και ΧΟΤΣΑΣΛΟΥ ήταν γειτονικά και διοικητικά ανήκαν στην επαρχία Βεζιρ-Κιοπρου, του νομού Σεβάστειας της Μικρασίας .Στο χωριό Ερσαντου κατοικούσαν 120 ελληνικές οικογένειες και καμία τουρκική. Είχαν εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Διατηρούσαν σχολείο, με ένα δάσκαλο και φοιτούσαν μόνον αγόρια. Οι κάτοικοι ασχολούνταν, κυρίως , με τη γεωκτηνοτροφία.

Από το παραπάνω χωριό στα 1918 βγήκαν στο βουνό 60 αντάρτες και καταπολεμούσαν τις Τουρκικές Τσέτες, που δρούσαν ασύδοτες. Αυτό στάθηκε αφορμή στα 1920 ,το Σεπτέμβριο,οι Τούρκοι να κάψουν το χωριό, να σκοτώσουν τον Παπαγιώργη, προς τα ανατολικά της Τουρκίας , με τους κατοίκους άλλων 20 ελληνικών χωριών.

Ύστερα από τρία χρόνια εξορία, όσοι επέζησαν, τους μετέφεραν στη Σαμψούντα και με καράβι ήρθαν στη Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια διασκορπίστηκαν σε διάφορα μέρη της Μακεδονίας . Στη Γλυκοκερασιά , το Νοέμβριο του 1923, εγκαταστάθηκε μόνο μια οικογένεια του Κυριάκου Παναγ. Θεοδώρου…
Βασιλειάδης Θεόδωρος
Νικόλαος
7
Θεόδωρος Βασιλειάδης, Ξενοφών Βασιλειάδης, Ιωσήφ Βασιλειάδης, Σολομών Βασιλειάδης, Κυριακή Βασιλειάδου.
1922
Θεσσαλονίκη ,χωριό Μαυρούδα.
Θεσσαλονικη
Ισαακίδου Ειρήνη
Ισαακίδης Γρηγόριος
6
Άνθιμος, Ελένη, Θεόδωρος, Άνθιμος, Αναστάσιος
1922
Λίμνη Κερκίνης
Κιλκίς
Το πραγματικό όνομα της οικογένειας ήταν Χατζηπαράσογλου. Ο παππούς μου άλλαξε το επίθετό του (όπως και ένας αδερφός) σε Ισαακίδης. Υπάρχουν συγγενείς που δεν έχουν αλλάξει το επίθετό τους.
Η πόλη-περιοχή για την οποία μου είχε μιλήσει ο πατέρας μου (και δεν τη βρήκα όσο κι αν έψαξα) και στην οποία ανήκε το χωριό τους ήταν το Κιοπρού-σερ. Υποθέτω ότι είναι το Βεζίρ Κιοπρού που αναφέρετε εσείς παραπάνω.
Παρχαρίδου Εμμέλεια
Γεώργιος
7
Παρχαρίδης Παρασκευάς και Ευθυμία.Τέκνα: Παύλος, Γεώργιος, Δέσποινα, Μελανία, Μαρία
1922
Κουτσούφλιανη Ημαθίας (Άγιος Παύλος)
Γιαννακοχώρι Ημαθίας
Το χωριό ονομάζονταν Τερμέντασι (Δερμέν-Σαδή;) της περιοχής του Απές ή αλλιώς Απές και το κοντινότερο κεφαλοχώρι ήταν το Κιζίκ. Στο Γιαννακοχώρι εγκαταστάθηκαν Πόντιοι που προέρχονταν κυρίως από τα δύο αυτά χωριά.Εκεί ασχολήθηκαν με αγροτικές εργασίες.
Έφυγαν με πλοίο το 1922 και αποβιβάστηκαν στο Γύθειο. Κάποιοι από το χωριό τους εγκαταστάθηκαν στο Μεσόβουνο Κοζάνης, αλλά η οικογένεια του παππού μου εγκαταστάθηκε στο Γιαννακοχώρι Ημαθίας.
ΚΡΟΠΑΛΗ-ΠΟΘΗΤΟΥ ΒΑΡΒΑΡΑ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
4
Αναστασία Τσαχιρο-παναγιωτίδη
1920-22
ΠΕΙΡΑΙΑ
ΚΟΖΑΝΗ
ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ
ΗΤΑΝ ΜΗΤΕΡΑ ΜΕ 3 ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ,ΠΑΤΕΡΑΣ ΦΥΛΑΚΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΕ ,ΘΕΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΠΠΟΥΣ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΜΟΥ ΖΗΤΗΣΑΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΧΗΡΑ ΜΑΝΑ
Κυριακος Αμανατιδης
Θεοφιλος
Βέοιρα
Αμπατζίδης Σταύρος
Γεώργιος
Περδίκας Κοζάνης
Κυριακιδης Θεοδωρος
Κυριακος
Δραμα
Αλλαξε το επιθετο σε Κυριακιδης...απο Ουστακυριακου(μαστροκυριακος).
παπαδοπουλος γεωργιος
ηλιας
3
αριστειδης σοφια ευδοκια
1922
κιλκις
κιλκις
το χωριο λεγοταν αγουλια ανηκε αστυνομικα στην νικοπολι τουνομου σεβαστειας
Παπαδοπουλος Γεωργιος
Ηλιας
4
Aριστειδης, Σοφια, Μιλτιαδης, Μελπωμενη
1922
Δραμα , Κιλκις
Κιλκις, Θεσσαλονικη
Το χωριο λεγοταν Αγουλια περιοχη Νικοπολης του Νομου Σεβαστειας.
Ο ενας απο τα αδερφια....Ο Δημητρης Παπαδοπουλος πηγε στην Ρωσια.
Αναστάσιος Αμανατίδης
Δημήτριος
5
Βαρβάρα, Παρθένα, Σολομών, Δημήτριος, Ιωάννης
22 Νοεμβρίου 1922
Ακρίτας (Βλαντάγια) Κιλκίς
Παρόχθιο - Κιλκίς
Οι δικοί μας προέρχονταν από ένα χωριό με το όνομα Γιάτζιουλου. Κοντινότερη κωμόπολη ήταν η Ρεσαδιέ, περί τις τέσσερις ώρες με τα πόδια και πιο κοντά το σημερινό (και τότε) τουρκοχώρι Παϊταρλί, περί τη μια ώρα απόσταση. Η μακρινότερη καταγωγή αναφερόταν πως ήταν γενικά από τα χωριά της Κιουμουσχανάς. Περισσότερο 'συγγένευαν' με τους ανθρώπους των χωριών του Μελέτ (κι εκεί κι εδώ). Μιλούσαν και μιλούμε το ελληνικό ποντιακό γλωσσικό ιδίωμα των Κοτυώρων. Είχαν κανονικό δημοτικό σχολείο. ανήκαν στη Μητρόπολη Νεοκαισαρείας και είχαν εκκλησία αφιερωμένη στη μνήμη της αποκεφάλισης του Ιωάννη του Προδρόμου. Μικρή γεωργία, κτηνοτροφία και μικρεμπόριο στη Ρεσαδιέ. Για μεγαλύτερες πράξεις οι επαφές τους ήταν με τα Κοτύωρα (Ορντού) και τη Φάτσα...
22.11.1922 από το ορεινό χωριό Γιάτζιουλου στην Ορντού. Από εκεί μετά από λίγες ημέρες στην Κωνσταντινούπολη. Εγκλεισμός στον θανατηφόρο στρατώνα Σελιμιέ, μέχρι την Άνοιξη του 1923. Ακολούθως αποβίβαση στο λοιμοκαθαρτήριο της Μακρονήσου, με νέους θανάτους κι εκεί. Στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη (Τούμπα - σκηνές), για ένα 15θήμερο περίπου και στη συνέχεια επέλεξαν το ήδη προσφυγικό (από το 1920) χωριό Ακρίτας Κιλκίς, (επί της μεθορίου κοντά στη λίμνη Δοϊράνη), Το Φθινόπωρο του 1923 αποφάσισαν να μετοικίσουν οριστικά στο Παρόχθιο της κοινότητας Ποντοκερασιάς Κιλκίς (Κρούσια). Μερικοί προτίμησαν την Επτάλοφο Κιλκίς και λίγοι την Βασιλειάδα Καστοριάς.
Αμαλία Καζαντζόγλου
ΝΕΟΦΥΤΟΣ
5
ΣΟΝΙΑ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΖΑΝΤΣΟΓΛΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΠΕΘΑΝΑΝ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
ΚΟΖΑΝΗ
ΑΘΗΝΑ
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΜΟΥ, ΣΑΒΒΑ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ ΤΟΤΕ, ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΚΑΙ ΣΟΝΙΑ ΕΦΥΓΑΝ ΜΕ ΤΟ ΜΟΝΑΧΟΠΑΙΔΙ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΕΒΑΣΤΕΙΑ, ΚΑΤΙ ΕΧΩ ΑΚΟΥΣΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΧΩΡΙΟ ΑΛΤΙΝ ΤΣΙΦΛΙΚ Η ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΥΟ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΟΜΩΣ ΠΕΘΑΝΑΝ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΕΛΛΑΔΑ.
ΗΡΘΑΝ ΜΕΣΩ ΣΥΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΛΙΒΑΝΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΖΑΝΗ ΟΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΜΑΛΛΟΝ.
Καραμπατσακίδου
Κυριάκος
Θεσσαλονίκη
ΤΣΙΒΕΛΕΚΙΔΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΛΕΞΙΑ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
4
ΘΕΟΦΑΝΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ, ΘΕΟΦΑΝΙΔΟΥ ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΘΕΟΦΑΝΙΔΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ , ΘΕΟΦΑΝΙΔΟΥ ΡΩΞΑΝΗ Ή ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
1922-23
ΦΛΩΡΙΝΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
2
1923
φλωρινα
αμυνταιο φλωρινας
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ
ΚΑΤΩ ΚΟΠΑΝΟΣ ΗΜΑΘΙΑΣ
ΝΑΟΥΣΑ ΗΜΑΘΙΑΣ
oxyzoglou
savvas
2
kuriakos, sofia
1923
kozani, aksakli- lefkara
belgio
tsipreil, ermpaa sto tokat kai giazr
ΔΟΥΒΕΝΤΖΙΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
1
1922
ΚΟΖΑΝΗ
ΚΖΑΝΗ
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΤΟΥΣ ΛΕΓΟΤΑΝ "ΦΕΛ". ΜΑΛΛΟΝ 40 ΟΙΚΟΓΕΝΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΦΡΑ ΤΗΣ ΣΑΜΣΟΥΝΤΑΣ ΕΙΧΑΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ ΕΚΕΙ ΠΕΡΙΠΟΥ ΤΟ 1860, ΑΓΟΡΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΓΗ ΑΠΟ ΤΟΥΡΚΟ ΜΠΕΗ.
ΚΥΝΗΓΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΤΟ 1920 ΚΑΙ ΕΖΗΣΑΝ ΓΙΑ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΑ ΓΕΙΤΩΝΙΚΑ ΒΟΥΝΑ. ΑΠΟΔΕΚΑΤΗΣΤΙΚΑΝ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΑΝΤΑΛΑΓΗ ΤΩΝ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ.


Α Ρ Θ Ρ Α - Τ Η Σ - Ι Δ Ι Α Σ - Κ Α Τ Η Γ Ο Ρ Ι Α Σ :
  1. Ζιντζίντερε - το Χωριό
    Το Ζιντζίντερε της Καππαδοκίας Από το ομόνυμο βιβλίο του Κωνσταντίνου Νίγδελη Προλογικά Είναι βέβαιο πως εκείνο που γνωρίζουμε είναι το ελάχιστο, ενώ εκείνο που αγνοούμε είναι το άπειρο… Γι’ αυτό, λοιπόν, καιρό τώρα, προσπαθούμε με τις μικρές δυνάμεις να φωτίσουμε τους δρόμους της γνώσης ή να της προσθέσουμε κάποιο λιθαράκι… ιδιαίτερα μάλιστα σε ότι αφορά τις αλησμόνητες προγονικές πατρίδες… από αυτές που έλκει η καταγωγή μας. Η ανάδειξη τόπων και ομάδων, μικρών νησίδων ελληνοχριστιανικού πολιτισμού, στην απεραντοσύνη της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Που κατακτήθηκαν, ζήσανε με τους «άλλους» πάνω κάτω εννιακόσια χρόνια,  παρέμειναν οι ίδιοι με αναλλοίωτα τα θρησκευτικά μα και εθνικά τους φρονήματα.
  2. Περιοχή Καππαδοκίας
    Καταγραφή τελευταίων αυθεντικών καταχωρήσεων από την περιοχή της Καππαδοκίας. Παρακαλούμε τους αναγνώστες να παροτρύνουν κι άλλους συμπολίτες τους πρό
  3. Το Ζεύγμα
    Η αρχαία πόλη Ζεύγμα (σημαίνει πέρασμα) βρισκόταν στη νοτιοανατολική Τουρκία, 180 χιλιόμετρα ανατολικά των Αδάνων. Η περιοχή ανήκε στο βασίλειο των Σελευκιδών και για ένα διάστημα στο βασίλειο της Κομμαγηνής.
  4. Κλήδονας Β'
    Κυρίαρχο στοιχείο της εθιμικής πρακτικής, στο διάβα του χρόνου, σε όλες τις κοινότητες του χώρου, ήταν η δια της μαντικής εκπλήρωση – ικανοποίηση του από αιώνων επιθυμητού της ανθρώπινης υπάρξεως: της πρόβλεψης του μέλλοντος. Ιδιαίτερα μάλιστα του ασθενούς φύλου, που ναι μεν το «πίστευε- έβλεπε- επιδίωκε» αλλά ταυτόχρονα, κατά «βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόχευτος», το θεωρούσε και ως μια ικανή διέξοδο από την πλήξη της καθημερινότητας.
  5. Κλήδονας Α'
    Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι η μελέτη, καταγραφή και παρουσίαση της πανάρχαιας εθιμικής πρακτικής του ΚΛΗΔOΝΑ στον χώρο της καθ’ ημάς Ανατολής και ιδιαίτερα στην περιοχή της Καππαδοκίας, που τον ανιχνεύουμε και υπό την ονομασία βαρτουβάρια.
  6. Συνεδριο 24-25 Μαϊου
    Καππαδοκια - Χναρια ΕλληνοΧριστιανικου Πολιτισμου [vsw id="VQUpvVAOM9s" source="youtube" width="720" height="480" autoplay="yes"] Open publication - F
  7. Περιοχή Σεβάστειας
    Καταγραφή αυθεντικών μαρτυριών από την περιοχή Σεβάστειας (Sivas στα Τουρκικα) Ο κατάλογος εμφανίζεται αλφαβητικά ανάλογα με το όνομα της περιοχής της
  8. Λιμνά Καππαδοκίας
    Φωτογραφικό υλικό και χάρτης Λιμνών Καππαδοκίας που δείχνει σημαντικές περιοχές του χώρου.
  9. Οι μαχαλάδες στα Λιμνά Καππαδοκίας
    Ολόκληρα σόγια μένοντας στην ίδια γειτονιά και πολλαπλασιαζόμενα έδιδαν στην περιοχή – μαχαλά την ονομασία του επιθέτου τους π.χ. μαχαλάς Νιγδέλογλου, μαχαλάς Τογιάν… Φυσικά στο διάβα του χρόνου επεκράτησαν πολλαπλά κριτήρια ή και σκοπιμότητες συνδεόμενες με την αποκλειστικότητα της περιοχής, τα όριά της, τις αναπτυσσόμενες δυναμικές, τις διάφορες παραγωγές…
  10. Αγία Μακρίνα
    Έχουν γραφεί αρκετά και έχουν ειπωθεί περισσότερα για τα εκκλησιαστικά δρώμενα στην περιοχή της Καππαδοκίας. Αλήθειες μα και υπερβολές στηριγμένες στα «τοπικά» και την ιδιοσυγκρασία του ντόπιου στοιχείου που με αυτόν τον τρόπο ή καλύτερα με τέτοιους τρόπους πρόβαλε τα δικά του, που ήταν «σπουδαιότερα και καλύτερα». Ανθρώπινη αδυναμία; Ίσως. Προτέρημα της φυλής μας; Μπορεί
  11. Σινασός Καππαδοκίας
    Η Σινασός βρίσκεται σε μια πανέμορφη τοποθεσία στην καρδιά της Καππαδοκίας, στην κεντρική Μικρά Ασία. Απέχει 360 περίπου χλμ. νοτιοανατολικά από την Άγκυρα, και 50 περίπου χλμ. νοτιοδυτικά από την Καισάρεια. Το έδαφος της Καππαδοκίας προέρχεται από ηφαιστειακή λάβα του ανενεργού πλέον ηφαιστείου Αργαίον όρος. Η περιοχή είναι γεμάτη με κωνόλιθους διαφόρων σχημάτων που λαξεύτηκαν στη διάρκεια των αιώνων από τον χρόνο, τις καιρικές συνθήκες αλλά και τους ανθρώπους. Κατοικίες, σκήτες, μοναστικά κέντρα, σκαλιστές στα βράχια εκκλησίες με σημαντικές αγιογραφίες...
  12. Χαμιντιέ
    Να θυσιάζονται πολύτιμα αγιοκέρια του παγκόσμιου ναού της φύσης για χάρη μιας κοινότητας κάπου εκεί, στην απεραντοσύνη των εκτάσεων της Μικράς Ασίας…Για ένα μικρό, πολύ μικρό οικισμό, κοινότητα…μια από τις τόσες και τόσες και δεν ήτανε και λίγες, πάνω κάτω τρεις χιλιάδες, διασπαρμένες στην απεραντοσύνη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας… Και όταν, μάλιστα, δεν υπάρχουν στα σπλάχνα της παλαιά ευρήματα μιας άλλης εποχής…όταν δεν υπήρξε ποτέ σπουδαίο κέντρο, όταν από εκεί δεν ξεπήδησαν εξαιρετικές προσωπικότητες…
  13. Χαλβάντερε
    ....Η του Χαλβαδερέ χωρίου νοτιοδυτικώς της Καρβάλης εις απόστασιν 6 περίπου ωρών τουρκόφωνας αριθμούσα περί τας 50 οικογενείας γεωργικάς ημετέρας εστερημένας δυστυχώς παντός αισθήματος ανθρωπίνου εις κατάστασιν κτηνώδη κυριολεκτικώς παρ’ ισαρίθμοις μωαμεθανικαίς. Συνετηρείτο δημοδιδάσκαλος συνδρομή σημαινόντων Καρβαλιωτών... Γενικόν Βασιλικόν Προξενείον - Προς το επί των Εξωτερικών Βασιλικόν Υπουργείον
  14. Αγιομακρυνιώτικα
    Στην ιστορική πατρίδα , την Αξό της Καππαδοκίας το πανηγύρι της Αγίας Μακρίνας , αποτελούσε σημείο αναφοράς για όλους τους Καππαδόκες. Πλήθος κόσμου συνέρρεε, για να προσκυνήσει το άγιο λείψανο της , που βρίσκονταν σε ξεχωριστό ναύδριο ,δίπλα στο ναό και να διασκεδάσουν με τους < < μεγάλους χορούς >> στον αύλιο χώρο του ναού. Χιλιάδες ευλαβείς προσκυνητές όχι μονάχα από τις γύρω κοντινές κοινότητες (Λιμνά, Μιστί , Τροχό, Τσαρικλί , κτλ ) αλλά και από τα ποιο απόμακρα ελληνικά χωριά , ακόμα και Οθωμανοί, επιδίωκαν εκείνες τις μέρες να βρίσκονται στην Αξό.
  15. Το έθιμο Γιολούχ στο Μιτσί της Καππαδοκίας
    Στο Μιστί, την Αξό, το Τσαρικλί τα Λιμνά, και στην ευρύτερη περιοχή της Καππαδοκίας υπήρχε το έθιμο του Γιολούχ . Ένα έθιμο που γινόταν με τρόπο απαρέγκλιτα τελετουργικό διατηρώντας την συνήθεια ο πατέρας του γαμπρού να δίνει μπαχτσίσι ( 2 με 3 λίρες, διάφορα οικόσιτα ζώα ) για να επισφραγίσει το αρραβώνα του γιού του με την κόρη. Εφόσον λοιπόν κατάληγαν στο οριστικό μπαχτσίσι , το οποίο ονομαζόταν Γιολούχ γινόταν γλέντι ανάμεσα στα σόγια των νέων.Οι δυο νέοι πλέον θεωρούνταν ...
  16. Το ταντούρ στην Καππαδοκία
    Απαραίτητο στοιχείο στο προσφυγόσπιτο κάθε καραμανλίδικης οικογένειας ήταν το ταντούρ. Σημείο συγκέντρωσης της οικογένειας. Η θερμάστρα του σπιτιού αλλά και ο φούρνος ταυτόχρονα. Μια συνήθεια που έφεραν οι πρόσφυγες απ’ την Καππαδοκία. Για τα ταντούρια στα προσφυγόσπιτα μας έδωσε πληροφορίες η κ. Οσία Εδιάρογλου.
  17. Απλά και Πληροφοριακά
    Μερικές πληροφορίες λοιπόν για το μετρικό σύστημα της περιοχής, αλλά και μερικές ενδεικτικές τιμές, όπως τις βρήκαμε από καταγραφές στην προαναφερομένη βιβλιογραφία του χώρου… Να σημειώσουμε πως για το ίδιο πράγμα υπάρχει μια ποικιλία ονομάτων, κάτι που είναι αρκούντως γνωστό, μιας και στην περιοχή υπήρχαν τέσσερα γλωσσικά συστήματα με αρκετές παραλλαγές.
  18. Κληρονομικό δίκαιο
    Πρόκειται για το σύνολο των κανόνων δικαίου που ρυθμίζουν την κληρονομική διαδοχή. Έτσι, σύμφωνα με το άρθρο 1710 του αναθεωρηθέντος Α.Κ., «κατά το θάνατο του προσώπου η περιουσία του ως σύνολο(κληρονομιά) περιέρχεται από το νόμο ή από διαθήκη σε ένα ή περισσότερα πρόσωπα (κληρονόμοι)….»
  19. Ωφέλιμα και χρήσιμα
    Η γιαγά Δευτερίνα, ο Θεός να τη συχωρνά, πάντοτε μας προέτρεπε να τρώμε χόρτα, πολλά μάλιστα, γιατί «είναι του Θεού και κάνουν καλό…». Το γιατί μάλλον δεν το ήξερε, έτσι είχε ακούσει και έτσι έλεγε. Το ίδιο και η θεία μου η Δέσποινα. Αυτή μάλιστα επέμενε πως τα σκόρδα είναι ένα κι ένα για γερό οργανισμό, «σκοτώνουν» μάλιστα το κακό. Ιδιαίτερα το τελευταίο δεν το γνωρίζω, πάντως εκείνο που ξέρω είναι πως κάποτε θέλοντας να αναζωογονηθώ κατά τις προτροπές της, μάλλον ανέδυα οσμές απωθητικές, έστω και μετά από ένα καλό πλύσιμο των οδόντων.
  20. Με μια πρώτη ματιά στη χώρα των αντιθέσεων
    Όσο και αν φαίνεται αρκούντως παράξενο η Καππαδοκία ήταν η χώρα των μεγάλων αντιθέσεων ακόμα και στα περί την ιατρική θέματα. Από το ένα σημείο ίσαμε το άλλο. Με φωτεινά παραδείγματα, πρότυπα μίμησης, αλλά και περιπτώσεις που προκαλούσαν θυμηδία έως και θλίψη περισσή.
  21. Ιατρική, θρησκεία και μουσουλμανικό στοιχείο
    Ένα πραγματικά από τα πλέον ενδιαφέροντα πεδία έρευνας τούτης της μελέτης είναι και η ιατρική σε σχέση με τη θρησκευτικότητα του μουσουλμανικού κόσμου. Ενός κόσμου που συνοικούσε για χρόνια πολλά με το αντίστοιχο χριστιανικό, μέσα σ’ ένα περίεργο πλέγμα σχέσεων διαμορφωμένο στο διάβα του χρόνου. Με όλους τους ερευνητές μάλιστα να συμφωνούν.
  22. Ιατρική και θρησκεία… β'
    Στην κατ’ επανάληψη σχολιαζόμενη σύνδεση-ανάμειξη της θρησκείας με την ιατρική υπήρχε (ει) επιπλέον κάτι ακόμα χαρακτηριστικότερο και ίσως επιεικώς υπερβολικό. Η ταυτοποίηση κάποιων αγίων με τη θεραπεία συγκεκριμένων παθήσεων,[1]συχνά μάλιστα με αλληλοεπικαλύψεις. Απότοκα φυσικά μιας κατανοητής θρησκοληψίας, τουλάχιστον για εκείνη την εποχή. Σε μια στενή σχέση μεταξύ θρησκείας και ιατρικής που η έναρξή της άρχιζε από τα πολύ παλιά. Όπου στη μακριά του διαδρομή το ανθρώπινο γένος ανέθετε στο αυτό άτομο την ιατρική, παράλληλα με την πνευματική εξουσία…
  23. Ιατρική και θρησκεία... α'
    Είναι γεγονός πως έχουν γραφεί πολλά, μα έχουν ειπωθεί περισσότερα. Για την επίδραση της θρησκείας στα ιατρικά δρώμενα με τους εκπροσώπους της ή και για να είμαστε δικαιότεροι, για τις διάφορες καταλυτικές παρεμβάσεις σε τέτοια ζητήματα στο διάβα του χρόνου. Στη διαμορφωθείσα κατάσταση, το εθιμικό ιατρικό δίκαιο, τις απαγορεύσεις, και τα πρέπει…
  24. Οι υπόγειες πολιτείες
    Η Καππαδοκία είναι μια θαυμάσια χώρα, αλλά αυτό που την κάνει ξεχωριστή είναι οι αμέτρητες σκοτεινές και σιωπηλές υπόγειες πολιτείες της… Το πότε ακριβώς έγιναν είναι αδύνατον να ειπωθεί. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι πως η ανθρώπινη παρέμβαση άρχισε από παλιά και συνεχίστηκε μέχρι και τα τελευταία χρόνια.
    GDE Error: Requested URL is invalid

2 Replies to “Περιοχή Σεβάστειας”

  1. Hello,
    This is the only place where I can leave a message
    Unfortunatly I do not speak greek , I am desperately looking for a contact adress on your site to advise before reporting my personal case on refugee from Sevastia
    thanks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *