Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Πολιτιστικά

Ο Ελληνικός Λαός και το Τραγούδι του

Ο λυρισμός των ατόμων μιας απλής κοινωνίας στους σπουδαιότερους σταθμούς της ζωής τους, όπως είναι η γέννηση ενός παιδιού, η βάπτιση, ο γάμος, η αρρώστια, η ξενιτιά, ο θάνατος, ο πόλεμος, η ήττα, η άλωση ενός τόπου, ο σεισμός και άλλα, συχνά εκφράζεται και με στίχους, που πολλές φορές τραγουδιούνται.

Η Τσακώνικη διάλεκτος

Ο όρος Τσακώνικη διάλεκτος δεν απαντάται στα τσακώνικα. Είναι ένας μεταγενέστερος όρος που δόθηκε από τους μελετητές. Οι φυσικοί ομιλητές όταν αναφέρονται στα τσακώνικα χρησιμοποιούν την έκφραση: Α γρούσσα νάμου, που σημαίνει ‘η γλώσσα μας’. Επιπλέον, η Τσακώνικη εντάσσεται στις γλώσσες υπό εξαφάνιση σύμφωνα με την Unesco

Η Μαρία του Τένις

Άρχισε πάλι το Αυστραλιανό Ανοιχτό Πρωτάθλημα τένις στη Μελβούρνη, όπως κάθε Ιανουάριο και παρ’ όλες τις οικολογικές δυσκολίες αποτελεί ένα άθλημα που λίγοι αποφεύγουν να το παρακολουθήσουν. Υπάρχουν οι τενίστες με αχαλίνωτο εγωισμό, υπάρχουν όμως κι εκείνοι που προωθούν το σπορ με την επιμονή, επιμονή και το σεβασμό τους προς όλους.

Ιστορικά της Ελαφονήσου

Η Ελαφόνησος βρίσκεται στην αρχή του ανατολικού τμήματος εισόδου του Λακωνικού Κόλπου, δυτικά του Μαλέα και βόρεια των Κυθήρων. Η έκτασή της είναι 20 τ.χλμ. Απέχει μόλις 350 μέτρα από την απέναντι ακτή (Πούντα) με την οποία ήταν κάποτε ενωμένη, σχηματίζοντας τη Χερσόνησο ‘’Όνου Γνάθο’

Σεμέντερε – Βότανα

Αμύγδαλα … θρεπτικά, αλλά και σε διάφορες μορφές βοηθούν στο καθάρισμα του στήθους, δίνουν καλό ύπνο, ωφελούν στο συκώτι, στη σπλήνα, στο λαιμό, στον ανδρισμό.

Σεμέντερε – Κοινοτικά

Στο κεφάλαιο αυτό περιλαμβάνονται μια σειρά από δράσεις και συνήθειες αιώνων της υπό έρευνα κοινότητας του Σεμέντερε, κοινές πολλές εξ αυτών με τις διπλανές κοινότητες του χώρου, για τη λαϊκή λατρεία, τα εορταστικά ήθη και έθιμα, τις δοξασίες αιώνων…

Κλήδονας Ε’

Βεβαίως το νερό του Κλήδονα ήταν μαγικό ή θα λέγαμε, με τις προαναφερόμενες εθιμικές πρακτικές, αποκτούσε τέτοιες «επίζηλες» δυνάμεις. Γι’ αυτό, λοιπόν, σε όλες τις κοινότητες του χώρου μετά το τέλος το δρώμενου και πάλι μετά μεγίστης προσοχής και επιμελείας, φρόντιζαν να μην το μαγαρίσουν, δηλαδή να μη το πετάξουν στο δρόμο, να πατήσουν με τα παπούτσια τους το μέρος, να περάσουν από πάνω του ζωντανά κλπ.

Κλήδονας Δ’

Υπήρχαν πολλές και θα λέγαμε σημαντικές, με βασικότερη, ίσως, αυτής της ημερομηνίας. Ο διαφορετικός πάλι «εμπλουτισμός» του, κατά την άποψή μας, εντάσσεται στην όποια επιθυμία των συμμετεχόντων να παρουσιάσουν κάτι το διαφορετικό στα πλαίσια του «εμείς»…

Κλήδονας Γ’

Όπως προαναφέραμε κατά τους μελετητές του εθίμου τα αντικείμενα ή οι κλήροι (κληρομαντεία), που έριχναν τα κορίτσια τα οποία επιθυμούσαν τη σχετική πρόβλεψη, ήταν πολλά μα και πολλές φορές παράξενα. Θα λέγαμε μάλιστα και ίσως με κάποιον απόκρυφο συμβολισμό. Σε κάθε περίπτωση πάντως επιδιωκόμενος σκοπός: η γνώση του μέλλοντος και της προσωπικής πορείας της καθεμιάς που συμμετείχε σε τούτο το παιχνίδι της χαράς.

Απ’ την Αρτακη

Στη Σεμέντρα της Καππαδοκίας όπως προαναφέραμε οι κάτοικοι έγραφαν και διάβαζαν τα «καραμανλήδικα». Τούρκικες, Αραβικές και Περσικές λέξεις γραμμένες με στοιχεία του Ελληνικού αλφάβητου. Βιβλία, εικόνες και άλλες επιγραφές έχουν καταγραφεί σε προηγούμενα κεφάλαια. Στο σημείο αυτό κρίνεται σκόπιμο να παρατεθούν σημειώματα στη καραμανλήδικη γραφή όπως αυτή χρησιμοποιήθηκε στη νέα πατρίδα (Καρκάρα – Σήμαντρα Χαλκιδικής).

Το Κονακι του Κιτρους

Την τελευταία περίπου εκατονταετία της τουρκοκρατίας, το Κίτρος ήταν τσιφλίκι της οικογένειας Μπίτζιου και μεταβιβάζονταν κανονικά απ’ τον πατέρα στο γιο. Σπουδαιότερος και πιο γνωστός απ’ αυτούς ήταν ο Νικόλαος Μπίτζιος ή Νικολάκης, όπως τον έλεγαν, που έζησε στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα.

Ανθρωπονυμια στον Ομηρο (γυναικεια)

Τα γυναικεία ανθρωπωνύμια που ακολουθούν πιο κάτω απαντώνται στην «Ιλιάδα» μόνον και αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνόλου των ονομάτων που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες. Υπολογίζεται ότι όλα τα ονόματα της Αρχαίας Ελλάδας ξεπερνούν τις 200,000…