Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Ελλάδα

Φτάνουμε, όχι αισίως, στο 2021

Φτάνουμε, όχι αισίως πάντως, (η επιβίωση για τον Κυπριακό Ελληνισμό ήταν και παραμένει μια υπόθεση με αβέβαιη έκβαση) στο νέο έτος, μετά και το τέλος του δίσεκτου 2020.  Τα δεδομένα που έχουμε ενώπιον μας είναι συνεχώς μεταβαλλόμενα, ο Γεωστρατηγικός χάρτης της περιοχής και τα εμπλεκόμενα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων αλλάζουν, οι καταστροφικές επιλογές όμως των συγκεκριμένων ‘αυτοκτονικών ηγεσιών’ παραμένουν οι ίδιες. 

Η Επέτειος, Η Κρίση και ο Λόγος της Ομογένειας

Ποτέ άλλοτε στην σύγχρονη εποχή μια εθνική επέτειος δεν θα μπορούσε να έχει τόση σημασία για ό,τι ονομάζεται «εθνική αυτοπερισυλλογή», όσο εκείνη που εορτάζεται στο επόμενο έτος για την έναρξη του μεγάλου, όσο και δύσκολου αγώνα της εθνικής παλιγγενεσίας. Και ποτέ άλλοτε δεν ήταν τόσο αναγκαία η με κάθε τρόπο συμπαράσταση της Ομογένειας, όσο στην παρούσα περίσταση. Τα δεινά που έφερε η κρίση των δέκα προηγουμένων ετών…

Άγιος Αθανάσιος Ιτέας Έβρου

Το έτος 1880, ο Απόστολος Καβαζίδης, μετά από όνειρο που είδε, έσκαψε σ’ ένα σημείο που του υποδείχθηκε, περίπου 3 χιλιόμετρα έξω από το χωριό Ηρωϊκό (Μπιευτίκ) Ανατολικής Θράκης και βρήκε μια εικόνα. Η εικόνα ήταν ο Άγιος Αθανάσιος. Στο σημείο εκείνο κτίστηκε μοναστήρι με κελλί για μοναχό, όπου το καντήλι μπροστά στην εικόνα έκαιγε συνέχεια μέχρι το 1922 που έγινε η καταστροφή της Μικράς Ασίας και η ανταλλαγή πληθυσμών.

Ιτέα: Ένας τόπος, πολλές ταυτότητες… Β’

Στο διάστημα που έκανα εγώ την έρευνα, οι κάτοικοι της Ιτέας ήταν ακόμη λιγότεροι από την τελευταία απογραφή. Το εγχείρημα του προέδρου δε φαίνεται να είχε κάποιο αποτέλεσμα. Τα παιδιά των πιαλιννοστούντων – όσοι είχαν παιδιά – προτίμησαν και αυτά να εγκατασταθούν σε κάποια μεγαλούπολη, αφού στην Ιτέα δεν υπήρχαν δουλειές, οπότε ο πληθυσμός του χωριού συνεχίζει να μειώνεται σταθερά.

Ιτέα: Ένας τόπος, πολλές ταυτότητες… – Α’

Σύμφωνα με την απογραφή του 1928 (1929: 401), η Μάνθια είχε πληθυσμό 190 κατοίκους και ήταν όλοι πρόσφυγες. Από το σύνολο του πραγματικού αυτού πληθυσμού, οι 181 είχαν έρθει στο χωριό μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και μόνο οι 9 είχαν προηγηθεί. Βασιζόμενη στις μαρτυρίες των κατοίκων υποθέτω ότι οι 181 πρόσφυγες που ήρθαν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή ήταν από το Μπεγεντίκ και οι  ήταν όσοι Πόντιοι απέμειναν από την εγκατάσταση του 1920.

Το νησί Σάσων

Μπροστά στήν εἴσοδο τοῦ κόλπου Αὐλώνας σέ ἀπόσταση περίπου τριῶν μιλίων βρίσκεται ἕνα γραφικό νησί. Τό ὄνομά του Σάσων ἤ Σασώ εἶναι πανάρχαιο. Ἀπό τό δεύτερο πρό Χριστοῦ αἰώνα τό ἀναφέρει ὁ ἱστορικός Πολύβιος καί ὁ ἀρχαῖος γεωγράφος Σκύλακας ὁ Καρυανδέας. Μνημονεύεται ἐπίσης καί ἀπό τούς γεωγράφους Στράβωνα, Κλαύδιος Πτολεμαῖο, καθώς καί ἀπό τό Ρωμαῖο Ναύαρχο καί ἱστορικό Πλίνιο, ὡς ὁρμητήριο πειρατῶν.

Το Μανδράκι – Ρόδος

Το 1306 πουλήθηκε από τους Γενοβέζους στους Ιππότες του Τάγματος του Αγίου Ιωάννη. Έφτιαξαν πανίσχυρο στόλο, έχτισαν τη μεσαιωνική Ρόδο, τη στόλισαν με εκατοντάδες επιβλητικά που τα οχύρωσαν πίσω με ένα επιβλητικό τείχος-κάστρο. Από το 1522 μέχρι το 1912 έγινε τμήμα της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Από τότε και μέχρι το 1945 η Ρόδος έζησε κάτω από την ιταλική κατοχή. Το 1947 ενσωματώθηκε στην Ελλάδα.

Καλαμπάκα, Καλαμαριά και ο καθηγητής μου Amdrup

Λίγο μετά την πόλη των Τρικάλων και με κατεύθυνση προς Καλαμπάκα, ο επισκέπτης συναντά μια απέραντη πολιτεία πανέμορφων, πανύψηλων, επιβλητικών και σκοτεινόχρωμων βράχων από ψαμμίτη, ένα παγκόσμια μοναδικό μεγαλοπρεπές γεωλογικό φαινόμενο, που φιλοξενεί την πιο σημαντική μοναστική, μετά το Άγιο Όρος πολιτεία, τα Μετέωρα.

Η οριοθέτηση των Θαλασσίων Ζωνών

Η Τουρκία προβάλλοντας ότι τα νησιά δεν έχουν δική τους Υφαλοκρηπίδα στοχεύει να περιβάλει τα Ελληνικά νησιά του ανατολικού Αιγαίου εντός της Υφαλοκρηπίδας της Ανατολίας (πολιτική Γαλάζιας Πατρίδας) με απώτερο στόχο την δημιουργία ειδικού καθεστώτος.

Συνωμοσία Σιωπής

Για τέσσερες ολόκληρες δεκαετίες, τόσο οι υπεύθυνες κυβερνήσεις των Αθηνών, όσο και οι διπλωμάτες των σε ολόκληρη τη υφήλιο, «γύριζαν το κεφάλι από την  άλλη πλευρά» προκειμένου να μην υποχρεωθούν να απαντήσουν στο προπαγανδιστικό πανηγύρι της Άγκυρας…

ΡΩΜΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ – Β

19ος Αιώνας – Η παρούσα μελέτη έχοντας παρακάμψει πέντε περίπου σημαντικούς αιώνες, επανέρχεται και εν συντομία στέκεται σε κάποια σημαντικά γεγονότα  του 19ου αιώνα, τα οποία έχουν σχέση με το θέμα της.