Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Αττική

Δεκεμβριανά

Αναφερόμενος στα Δεκεμβριανά δεν μπορεί ο κάθε Έλληνας πατριώτης να μη συγκινηθεί και να μην ευχηθεί να μην επαναληφθούν. Όταν μιλάμε για Δεκεμβριανά μιλάμε για γεγονότα που έγιναν το Δεκέμβριο του 1944 στην Αθήνα με την υποχώρηση των Ναζί από την Ελλάδα και τον εμφύλιο που ξέσπασε μεταξύ ιδεολογικά διαιρεμένων Ελλήνων.

Κορωνοϊός και Λοιμός Αθήνας

Ο κορυφαίος αρχαιολόγος Νίκος Καλτσάς που υπήρξε επί  12 χρόνια διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μας εξηγεί στο iefimerida, βήμα βήμα, το κείμενο του Θουκυδίδη που αφηγείται τον λοιμό στην αρχαία Αθήνα και αποκαλύπτει ανατριχιαστικές ομοιότητες με την πανδημία κορωνοϊού σήμερα.

Ο λοιμός (ΘΟΥΚ 2.47.1–2.54.5)

Τέτοια λοιπόν ἐστάθηκε ἡ δημόσια κηδεία τό χειμώνα ἐκεῖνο• κι ὅταν πέρασε ὁ χειμώνας αὐτός, ἔκλεισε ὁ πρῶτος χρόνος τοῦ πολέμου. Κ’ εὐθύς μόλις ἄρχισε τό καλοκαίρι, εἰσέβαλαν οἱ Πελοποννήσιοι κ’ οἱ σύμμαχοί τους ὅπως καί προτήτερα στήν Ἀττική μέ τά δύο τρίτα τῆς στρατιωτικῆς του δύναμης ὁ καθένας (μέ ἀρχηγό πάλι τόν Ἀρχιδάμο…

Ηλίας Ντεγιάννης

Έλληνας αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού. Κατά τη διάρκεια της κατοχής ήταν αρχηγός της αντιστασιακής ομάδας ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ. Συνελήφθη από τους Γερμανούς, βασανίστηκε και εκτελέστηκε στις 18 Ιουνίου 1943 με την κατηγορία των φθορών…

Οι «δεσμώτες του Φαλήρου»

Μια συγκλονιστική αρχαιολογική ανακάλυψη «ανταγωνίζεται» το μεγαλοπρεπές Κέντρο
Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Ενώ η Εθνική Βιβλιοθήκη και η Όπερα
ετοιμάζονται για τα εγκαίνιά τους, δεκάδες σιδηροδέσμιοι σκελετοί, με το μυστήριο και το
μαρτύριό τους, έρχονται ξαφνικά στο προσκήνιο ύστερα από σχεδόν τρεις χιλιετίες
αναμονής!

Κακώς κείμενα: Το τέλος της Ομορφιάς

Χωρίς αυτά, με λίγα λόγια χωρίς την απτή (και όχι την ακαδημαϊκή) παράδοση, την συλλογική παρακαταθήκη που με την σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να επιβιώσει γιατί χάνεται όχι από τα βιβλία αλλά από το οξυγόνο της γειτονιάς μας, άρα από μέσα μας, η όποια «καλλιτεχνική» παραγωγή δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα άλλο παρά ανερμάτιστη, αποπροσανατολισμένη, κακοχυμένη και ευτελής, όπως είναι και ο κατακερματισμένος αισθητικά και ιδεολογικά κόσμος που την περιβάλλει.

Η Πλάκα

Η Πλάκα είναι όχι μόνο η παλαιότερη γειτονιά της Αθήνας αλλά και η μοναδική στην οποία μπορεί κανείς να δει τα δρομάκια και την πόλη όπως ήταν εκατό χρόνια πριν. Κι αυτό γιατί μεταπολεμικά, τα κτίσματα της Πλάκας κρίθηκαν διατηρητέα στο σύνολό τους, με αποτέλεσμα το αρχιτεκτονικό μεγαλείο της περιοχής να μείνει ως έχει για να το απολαμβάνουμε «ατόφιο».

Αθήνα μεσα απο 85 παλιες φωτογραφίες

Όταν γεννηθείς σε μια τόσο όμορφη χώρα, δεν θέλεις να ξεχάσεις ποτέ την παραμικρή λεπτομέρεια από τα παιδικά σου χρόνια, τους τόπους που πρωτογνώρισες κι ίσως παραγνώρισες, τα παιχνίδια που πρωτοστάτησες και έχασες, τις γειτονιές που τώρα μένουν ανεξίτηλες στη μνήμη. Όταν όμως αυτή η μνήμη σβήσει με τον αδηφάγο χρόνο δεν μένουν παρά μερικές φωτογραφίες, σκορπισμένες σε κάποιο συρτάρι, ή σε κάποιο ξεφτισμένο αλμπούμ.

Θησειο

Ο Ναός αυτός είναι χτισμένος πάνω στο λόφο του Αγοραίου Κολωνού, στο δυτικό μέρος της Αρχαίας Αγοράς, κατά διεύθυνση Ανατολή – Δύση με είσοδο από την Ανατολή. Είναι δωρικού ρυθμού, περίπτερος, εξάστυλος ναός, κτισμένος ίσως από τον αρχιτέκτονα Ικτίνο από πεντελικό μάρμαρο. Έχει 13 κίονες σε κάθε πλευρά μήκους και 6 (συναριθμούμενοι) κατά πλάτος. Ο σηκός του χωρίζεται σε πρόναο, κυρίως ναό και οπισθόδομο.

Ηρωδειο

Το Ωδείο του Ηρώδη Αττικού, ευρύτερα γνωστό ως «Ηρώδειο», βρίσκεται στη Νότια κλιτή της Ακρόπολης, επί της σημερινής οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Το εντυπωσιακό ρωμαϊκό θέατρο χτίστηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. από τον Αθηναίο ευγενή Τιβέριο Κλαύδιο Ηρώδη Αττικό, που θέλοντας να τιμήσει τη μνήμη της συζύγου του, Ασπασίας Αννίας Ρηγίλλης, διέθεσε τους απαραίτητους πόρους…

Ζαππειο

Ήταν το πρώτο κτίριο που ανεγέρθη παγκοσμίως για την εξυπηρέτηση Ολυμπιακών αναγκών. Τα εγκαίνια έγιναν με κάθε επισημότητα στις 20 Οκτωβρίου 1888…Η αρχιτεκτονική του ακολουθεί τον νεοκλασικό ρυθμό, με πρόπυλο κορινθιακού ρυθμού. Το σύνολο των χρημάτων για την ανέγερσή του διετέθη από τον Ε. Ζάππα τα δε σχέδια- επίβλεψη εργασιών ανατέθηκαν διαδοχικά στους αρχιτέκτονας Φ. Μπουανζέ αρχικά και στον Θεόφιλο Χάνσεν στη συνέχεια.