Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Ενδυμασίες

Η Ελληνίδα – α’

Η συμβολή της Ελληνίδας μητέρας, κόρης, αδερφής, ακόμη και γιαγιάς στην πορεία του Ελληνισμού, τουλάχιστον τα προηγούμενα τέσσερις χιλιάδες και πλέον χρόνια είναι γεμάτη από ηρωισμό, αυτοθυσία, σκληρή δουλειά, προσβολή της προσωπικότητάς της και της θέσης της στην κοινωνία, καημούς και αίμα. Η ακαταμάχητη παρουσία της Ελληνίδας γυναίκας, προσηλωμένης σταθερά στη θετική προσφορά της χαροπαλεύουσας πλέον και περήφανης στο παρελθόν τιμής και ευημερίας των Ελλήνων ανά τους αιώνες είναι αναμφισβήτητη.

Ενδυμασίες 1873 – 1943

Δεν πίστευα στα μάτια μου όταν βρήκα στις σελίδες της Πινακοθήκης της Αμερικής Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, D.C. 20540 USA, αυτά που εκθέτουμε εδώ. Δηλαδή παραδοσιακές…

ο χορός Τράτα

Ο χορός αυτός ίσως ξεκινάει από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας όταν, όπως πιστεύεται, χτίστηκε ο ναός του Αγίου Ιωάννη σε μια μέρα. Ο ναός χτίστηκε γύρω από μια πηγή, για να την προστατεύσει από τους Τούρκους οι οποίοι την εκμεταλλεύονταν. Οι κάτοικοι της περιοχής με έξυπνο κόλπο έπεισαν τον πασά της Κορίνθου να τους επιτρέψει να κτίσουν ένα μικρό ξωκλήσι στο μέρος εκείνο. Του είχαν πει ότι κάποιο δαιμόνιο κατοικούσε στην πηγή.

Γυναίκα της Θεσσαλονίκης

Για τη θέση της γυναίκας στο διάβα του χρόνου γνωρίζουμε αρκετά. Παρακολούθημα του ανδρός, βρίσκονταν σχεδόν πάντοτε στη μεγαλοπρέπεια της σκιάς του. Ή σχεδόν πάντοτε, εκτός από ορισμένες απειροελάχιστες χρονικές- ειδικές εξαιρέσεις, φωτεινές είναι αλήθεια, που και αυτές χαμήλωσαν υπό την πίεση της κυρίαρχης ιδεολογίας, που την ήθελε ως ανδράποδο.

Φορεσιές στην Επαρχία Μεγαρίδας

Η γυναικεία φορεσιά της Ελευσίνας (νυφική & γιορτινή) και γενικά των υπόλοιπων κουντουριώτικων χωριών, σταδιακά δέχθηκε επιδράσεις από τα Μέγαρα, την Σαλαμίνα, και την Αθήνα, αφού πολλά εξαρτήματα έχουν ομοιότητες η φτιάχνονταν σε αυτές τις περιοχές.

Φορεσιές στον Ασπρόπυργο

Η Αττική, από ενδυματολογικής απόψεως, μπορεί να πει κανείς, πως είναι χωρισμένη σε περιοχές, με κοινά χαρακτηριστικά,αλλά και με μεγάλες διαφορές. Οι περιοχές αυτές που είχαν σχετικά μικρές διαφορές ήταν τα χωριά των Μεσογείων, τα χωριά της Βόρειας Αττικής, Βαρνάβας, Πολυδένδρι, τα χωριά του Χαλανδρίου και του Αμαρουσίου, τα χωριά γύρω από το Μενίδι, Μεταμόρφωση (Κουκουβάουνες), Λιόσια, Χασιά, Ασπρόπυργος, τα ‘Κουντουριώτικα’ χωριά, Ελευσίνα Μάνδρα, Μαγούλα, Μέγαρα, από τα οποία υπάρχουν αρκετές επιδράσεις προς τον Ασπρόπυργο περίπου από τις αρχές του 20ου αιώνα.

Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού

Το Εκπαιδευτικό και Πολιτιστικό Ίδρυμα της Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως μεταξύ των αρμοδιοτήτων και των επιδιωκομένων σκοπών του έχει και τη συλλογή, επεξεργασία μα και μεταλαμπάδευση της γνώσης, για τους ιερούς τόπους της ρωμιοσύνης, τις αλησμόνητες πατρίδες των Ελλήνων… Ταυτόχρονα, βασική του επιδίωξη, σκοπός ιερός, η προτροπή των μαθητών για γνώση της παράδοσης, αλλά και των ιδιαίτερων προγονικών εστιών…

Βελετλέρ, Τρίγλια – μέρος 8

Το χωριό αυτό βρίσκεται σε απόσταση είκοσι λεπτών περίπου από την Τρίγλια, στο δρόμο που οδηγεί από το Γιαλί-Τσιφλίκ στο Αναφόρι και Ντερίκιοι. Απέχει μια ώρα με τα πόδια από τη θάλασσα, μιάμιση ώρα από τη Ν. Τρίγλια, και δύο ώρες από τα Μουδανιά επίσης με τα πόδια.
Το χωριό βρίσκεται πάνω σε ύψωμα. Στα πόδια του υψώματος εκτείνεται εύφορος κάμπος…

Γυναικών Δρώμενα

Απλά καταθέτω την έρευνά μου που αφορά τη θέση της γυναίκας στο χώρο της Καππαδοκίας, αλλά και να δηλώσω μετά περισσής ειλικρινείας πως δεν πρόκειται να αποδείξω τίποτε. Αναζητούσα κάτι το καινούριο, την ανακάλυψη νέων πεδίων έρευνας, την ανάγκη να εξηγήσω για τον εαυτό μου, να αποτινάξω αν θέλετε ιδέες παλιές, σκονισμένες, βαθιά ριζωμένες μέσα μου, κυρίαρχες στα τότε. Διάβαζα, άκουγα, μάθαινα, έβλεπα για τη θέση της και απορούσα, σκεπτόμουν το πώς και το γιατί φτάσαμε, αν φτάσαμε, ως εκεί. Και λέω αν, ίσως γιατί τα φαινόμενα πολλάκις εξαπατούν και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό.

Σεμέντρα

Επειδή το υλικό της συλλογής παρουσιάζεται εδώ για πρώτη φορά και αποφεύγεται η παράθεση άλλων στοιχείων ήδη δημοσιευμένων δεν μπορεί να δώσει ολοκληρωμένη εικόνα του θέματος. Έτσι παρουσιάζονται απλά ταξινομημένα σε κεφάλαια και παραγράφους όλα τα διαθέσιμα στοιχεία (συνεντεύξεις, έγγραφα, φωτογραφίες κ.λ.π.) με μοναδικό στόχο τη διάσωσή τους και μπορεί να χαρακτηριστεί ως πόνημα που επιδέχεται συνεχώς εμπλουτισμό με νέα στοιχεία ενώ ταυτόχρονα εμπλουτίζει τις μέχρι σήμερα δημοσιευμένες εργασίες.

Γαμήλιες φωτογραφίες 1900-1960

Ους ο Θεός συνέζευξεν άνθρωπος μη χωριζέτω…
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν έρχονται από διάφορα διαμερίσματα της τότε Ελλάδας, όπως Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Θεσσαλονίκη κ.ά. Οι φωτογραφίες ανήκουν στην πρώτη εξηκονταετία του εικοστού αιώνα.

Γυναίκα και ένδυμα

Ανά τους αιώνες παρέχει ασφάλεια, προστασία και μαρτυρεί ισχύ, πλούτο, αντίληψη, μα και νοοτροπία. Επιπλέον, τις περισσότερες φορές, όφειλε να ανταποκρίνεται και σε λειτουργίες άσχετες προς τις καθαυτό πρακτικές ανάγκες της γυναίκας. Έτσι, λοιπόν, όπως κάθε έκφραση λαϊκής δημιουργίας, είναι είδος χρηστικό και σαν τέτοιο γεννιέται, ζει και εξελίσσεται, με βάση τις πρακτικές ανάγκες που ίσως πρέπει να καλύψει. Επί πλέον η εξέλιξη του πολιτισμού, κατά τη διάρκεια του οποίου διαμορφώθηκε ο τύπος και η χρήση, καθόρισε και τις εξελίξεις της ενδυμασίας