Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Αγιογραφίες

Μονή Κουτλουμουσίου – Άγιο Όρος

Η μονή κτίστηκε πριν από το 988 μ.Χ. και συγκαταλέγεται μεταξύ των αρχαιοτέρων μονών του Άθω. Αργότερα καταστράφηκε αλλά ξανακτίστηκε στα τέλη του 13ου αιώνα. Σε αυτήν προσαρτήθηκαν οι μονές Αλυπίου, Φιλαδέλφου και Καλιάγρας. Πολύ σύντομα αναπτύχθηκε σε πολυάνθρωπο πνευματικό κέντρο. Τον 15ον αιώνα καταστράφηκε από τους λατινόφρονες απεσταλμένους του Πάπα, αλλά ξανακτίστηκε από τους ηγεμόνες της Μολδοβλαχίας.

Μονή Ιβήρων – Άγιο Όρος

Πρόκειται για ένα μεγάλο κτιριακό συγκρότημα, παραδοσιακής αθωνίτικης αρχιτεκτονικής με ευρύχωρη αυλή. Όπως σε όλες τις μεγάλες μονές του Αγίου Όρους στο κέντρο της αυλής δεσπόζουν το καθολικό και απέναντί του η Τράπεζα. Το καθολικό, που είναι αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, χτίστηκε το 1513 σύμφωνα με το αθωνικό αρχιτεκτονικό τυπικό. Τοιχογραφήθηκε σε διάφορες φάσεις από τον 16ο μέχρι τον 19ο αι. Το τέμπλο της είναι έργο του 18ου αι.

Αγία Σοφία Τραπεζούντας

Η Αγία Σοφία Τραπεζούντας, ναός με εξέχουσα θέση τόσο ανάμεσα στα μνημεία του Πόντου, όσο και ανάμεσα στα βυζαντινά μνημεία ευρύτερα, οφείλει τη σημασία της στη σύνδεσή της με ποικίλες ιστορικές και αρχαιολογικές παραμέτρους. Πρώτα απ’ όλα αποτελεί ένα μνημείο σαφώς συνυφασμένο, ήδη από την ίδρυσή του, με την τοπική αυτοκρατορική δυναστεία των Μεγάλων Κομνηνών.

Ροτόντα

Η Ροτόντα ανήκει στην κατηγορία των περίκεντρων κτισμάτων και οφείλει το όνομά της στο σχεδόν κυκλικό σχήμα της. Ιδρύθηκε γύρω στο 300 μ.Χ., πολύ κοντά στα ανατολικά τείχη της πόλης από το Ρωμαίο καίσαρα Γαλέριο, όταν αυτός επέλεξε τη Θεσσαλονίκη ως έδρα της διακυβέρνησής του. Το μνημείο ιδρύθηκε αρχικά ως ναός αφιερωμένος στο Δία ή στον Κάβειρο ή, σύμφωνα με μια λιγότερο πιθανή εκδοχή, προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλερίου.

Μουσείο Αιγινίου και Πιερίας

Ο Τάσος Τερζής είναι ένας τρανός Έλληνας. Δεν έχει σπαταλήσει τις μέρες και τις νύχτες του σε άσκοπες εξόδους. Δεν έχει χάσει χρόνο σε ανούσιες ασχολίες που δεν προσφέρουν ηθική ικανοποίηση που δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία. Και δεν είναι μόνο τούτο, παρά έχει ξοδέψει ένα βιος για να συλλέξει τα νομίσματα, τις φωτογραφίες, τις ζωγραφιές, τις εφημερίδες, τα περιοδικά, τα στυλό, τα ωρολόγια, τους αναπτήρες, τα σκαλιστά, τις αγιογραφίες κλπ κλπ που έχει μέσα σ’ εκείνο το σπίτι που ο ίδιος μεγάλωσε και διαμόρφωσε και συνεχίζει να διαμορφώνει συνεχώς για να χωρέσει όλη αυτή του την αγάπη.

Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού

Το Εκπαιδευτικό και Πολιτιστικό Ίδρυμα της Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως μεταξύ των αρμοδιοτήτων και των επιδιωκομένων σκοπών του έχει και τη συλλογή, επεξεργασία μα και μεταλαμπάδευση της γνώσης, για τους ιερούς τόπους της ρωμιοσύνης, τις αλησμόνητες πατρίδες των Ελλήνων… Ταυτόχρονα, βασική του επιδίωξη, σκοπός ιερός, η προτροπή των μαθητών για γνώση της παράδοσης, αλλά και των ιδιαίτερων προγονικών εστιών…

Οι τρεις παίδες εν Καμίνω

Η σκηνή είναι μια από τις ελάχιστες κατά τις οποίες η θεματολογία τους αντλείται από την Παλαιά Διαθήκη. Πρόκειται, ίσως, για την πλέον καλά διατηρούμενη τοιχογραφία και ίσως μια από τα καλύτερες του αγνώστου καλλιτέχνη.

Άγιος Ευγένιος, ο Τραπεζούντιος

Στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ., μία εποχή, όπου ο χριστιανισμός εμφανίστηκε κι άρχισε να εξαπλώνεται στην ευρύτερη περιοχή του Πόντου υπό την αυτοκρατορία των Διοκλητιανου και Μαξιμιανού, ο Άγιος Ευγένιος έζησε και μαρτύρησε στην Τραπεζούντα. Σε μία περίοδο σκληρών, ίσως και των σκληροτέρων, διωγμών απέναντι στους Χριστιανούς, όταν οι έπαρχοι της Καππαδοκίας και Αρμενίας, Λυσίας και Αγρικόλαος, έκαναν πράξη το απάνθρωπο διάταγμα να θανατώνουν κάθε πιστό της νέας θρησκείας, ο Άγιος Ευγένιος έζησε και μαρτύρησε…

Η εκκλησία Αγίων Θεοδώρων Μαλακοπής

Υπήρχε μια παράδοση, πεποίθηση, θα λέγαμε. Πως τούτη η εκκλησιά κτίστηκε στα χρόνια του μεγάλου βασιλιά, του Τσιμισκή, τότε, στα χρόνια εκείνα τα ηρωικά, από τον ίδιο μάλιστα… Και κάτι ακόμα. Προς τιμήν του οι ευσεβείς και ευγνώμονες κάτοικοι της κοινότητας χρηματοδότησαν την κατασκευή μιας προσωπογραφίας του σε φυσικό μέγεθος που σωζόταν μέχρι και τους πρόσφατους χρόνους στον τοίχο του νάρθηκα.

Υπαίθριο Μουσείο του Γκιόρεμε

Πρόκειται περί ενός θαύματος της φύσης, μορφολογικό θαύμα, με καταπληκτικές διαμορφώσεις του εδάφους, αποτέλεσμα και εργασία μυριάδων ετών των ηφαιστειακών εκρήξεων, του νερού, του ανέμου και της ανθρώπινης επέμβασης…

Μυροβόλος εκκλησία

Βραχοεκκλησιά του 9ου αιώνα στη δυτική πλευρά του φαραγγιού, μονόκλιτη με νάρθηκα που λειτουργούσε μάλλον ως ταφικό παρεκκλήσι… Παρόλο που οι περισσότερες απεικονίσεις είναι σε κακή κατάσταση εν τούτοις διαθέτει μια από τις πλέον σπάνιες, ίσως και μοναδική σε όλο τον κόσμο…