Αλησμόνητες Πατρίδες

Category Archives: Λαογραφία

Κλήδονας Β’

Κυρίαρχο στοιχείο της εθιμικής πρακτικής, στο διάβα του χρόνου, σε όλες τις κοινότητες του χώρου, ήταν η δια της μαντικής εκπλήρωση – ικανοποίηση του από αιώνων επιθυμητού της ανθρώπινης υπάρξεως: της πρόβλεψης του μέλλοντος. Ιδιαίτερα μάλιστα του ασθενούς φύλου, που ναι μεν το «πίστευε- έβλεπε- επιδίωκε» αλλά ταυτόχρονα, κατά «βίος ανεόρταστος μακρά οδός απανδόχευτος», το θεωρούσε και ως μια ικανή διέξοδο από την πλήξη της καθημερινότητας.

Κλήδονας Α’

Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι η μελέτη, καταγραφή και παρουσίαση της πανάρχαιας εθιμικής πρακτικής του ΚΛΗΔOΝΑ στον χώρο της καθ’ ημάς Ανατολής και ιδιαίτερα στην περιοχή της Καππαδοκίας, που τον ανιχνεύουμε και υπό την ονομασία βαρτουβάρια.

Γράμμα στην Κατερίνη

Αν υποτεθεί ότι θέλουμε να εκσυγχρονίσουμε την Κατερίνη και να εφαρμόσουμε σύγχρονους πολεοδομικούς κλπ. κανονισμούς, θα έπρεπε να διαθέτουμε πάρκιγκ για 4 αυτοκίνητα για κάθε κατάστημα. Η προτεινόμενη αγορά δεν διαθέτει ούτε ένα. Τους 170 χώρους του υπόγειου πάρκιγκ, που προβλέπει η πρώτη φάση των έργων, θα καλύψουν μόνο τα αυτοκίνητα του προσωπικού των καταστημάτων και των υπαλλήλων του Δημαρχείου.

Αμισος (Σαμψουντα)

Πατρίδα των μαθηματικών Δημητρίου και Διονυσόδωρου αποικίστηκε τον 8 π.Χ. αιώνα από Σινωπείς. Ακμαιότατος ελληνικός λιμένας μετά τη Σινώπη του Εύξεινου Πόντου. Αποικίστηκε από του Μιλήσιους και κατόπιν από τους Αθηναίους γύρω στον 4ο αι. π.Χ. Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο (56 π.Χ. περίπου) είχε και το δικό της νόμισμα.

Μονή Σταυρονικήτα – Άγιο Όρος

Η Μονή Σταυρονικήτα είναι 15η στην τάξη των Αγιορείτικων μονών. Είναι ελληνική, κοινοβιακή από το 1968 και εορτάζει στις 6 Δεκεμβρίου του Αγίου Νικολάου. Κατέχει τη θαυματουργή εικόνα του Αγ. Νικολάου του Στρειδά. Ονομάζεται έτσι, όταν καθώς την έβγαλαν από τη θάλασσα που είχε παραμείνει για εκατοντάδες χρόνια αναλλοίωτη, στο μέτωπο του Αγίου ήταν κολλημένο ένα στρείδι που όταν το έβγαλαν έτρεξε αίμα.

Γυναίκα της Θεσσαλονίκης

Για τη θέση της γυναίκας στο διάβα του χρόνου γνωρίζουμε αρκετά. Παρακολούθημα του ανδρός, βρίσκονταν σχεδόν πάντοτε στη μεγαλοπρέπεια της σκιάς του. Ή σχεδόν πάντοτε, εκτός από ορισμένες απειροελάχιστες χρονικές- ειδικές εξαιρέσεις, φωτεινές είναι αλήθεια, που και αυτές χαμήλωσαν υπό την πίεση της κυρίαρχης ιδεολογίας, που την ήθελε ως ανδράποδο.

Φορεσιές στην Επαρχία Μεγαρίδας

Η γυναικεία φορεσιά της Ελευσίνας (νυφική & γιορτινή) και γενικά των υπόλοιπων κουντουριώτικων χωριών, σταδιακά δέχθηκε επιδράσεις από τα Μέγαρα, την Σαλαμίνα, και την Αθήνα, αφού πολλά εξαρτήματα έχουν ομοιότητες η φτιάχνονταν σε αυτές τις περιοχές.

Φορεσιές στον Ασπρόπυργο

Η Αττική, από ενδυματολογικής απόψεως, μπορεί να πει κανείς, πως είναι χωρισμένη σε περιοχές, με κοινά χαρακτηριστικά,αλλά και με μεγάλες διαφορές. Οι περιοχές αυτές που είχαν σχετικά μικρές διαφορές ήταν τα χωριά των Μεσογείων, τα χωριά της Βόρειας Αττικής, Βαρνάβας, Πολυδένδρι, τα χωριά του Χαλανδρίου και του Αμαρουσίου, τα χωριά γύρω από το Μενίδι, Μεταμόρφωση (Κουκουβάουνες), Λιόσια, Χασιά, Ασπρόπυργος, τα ‘Κουντουριώτικα’ χωριά, Ελευσίνα Μάνδρα, Μαγούλα, Μέγαρα, από τα οποία υπάρχουν αρκετές επιδράσεις προς τον Ασπρόπυργο περίπου από τις αρχές του 20ου αιώνα.

Αρχαιοκαπηλία

«Βάναυσοι τυμβωρύχοι με λοστούς και όπλα, καλλιεργημένοι επιχειρηματίες, τυχοδιώκτες, βαποράκια και περισπούδαστοι αρχαιολόγοι, πολιτικοί και διευθυντές μουσείων, μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών απ’ όλο τον κόσμο συμμετέχουν στο διεθνές κύκλωμα του παράνομου εμπορίου ελληνικών αρχαιοτήτων…» – Έτσι αρχίζει το άρθρο με τίτλο «Όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω Αρχαιοκάπηλος»

Το Καπούτι

Στις 11 Ιανουαρίου ’12, παρουσιάστηκε στα Εξάρχεια ένα πρωτότυπο ημερολόγιο του 2012 της ποιήτριας και κόρης προσφύγων από την περιοχή Καπουτίου της Μόρφου στην Κύπρο, Άντρεας Δημητρίου. Το ημερολόγιο περιλαμβάνει ποίηση και φωτογραφίες της συγγραφέα και διατίθεται στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Αρμός στην Αθήνα. Την έκδοση που απεικονίζει την ομορφιά των κατεχόμενων περιοχών σε συνδυασμό με την ερήμωση, τη νοσταλγία και τον ρεαλισμό προλογίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδόσης Πελεγρίνης ενώ επίσης συμμετείχαν οι Νάνος Βαλαωρίτης, Βάσια Καρκαγιάννη-Καραμπελιά κ.ά.

Καππαδοκικός χορός Αγίου Βασιλείου

Παραμονή της εορτής του Αγίου, μαζεύονταν κατά ομάδες προτού ξημερώσει, από τα ελληνικά χωριά των Φαράσων ( Σατί , Αφσάρι , Κίσκα , Πες καρτάς, Τσουχούρι , Βαρασό ) στο κεφαλοχώρι της περιοχής, τον Βαρασό για να ανηφορίσουν ψηλά σε ένα σπήλαιο όπου βρισκόταν το εξωκλήσι του Αγίου Βασιλείου …

Σινασός Καππαδοκίας

Η Σινασός βρίσκεται σε μια πανέμορφη τοποθεσία στην καρδιά της Καππαδοκίας, στην κεντρική Μικρά Ασία. Απέχει 360 περίπου χλμ. νοτιοανατολικά από την Άγκυρα, και 50 περίπου χλμ. νοτιοδυτικά από την Καισάρεια. Το έδαφος της Καππαδοκίας προέρχεται από ηφαιστειακή λάβα του ανενεργού πλέον ηφαιστείου Αργαίον όρος. Η περιοχή είναι γεμάτη με κωνόλιθους διαφόρων σχημάτων που λαξεύτηκαν στη διάρκεια των αιώνων από τον χρόνο, τις καιρικές συνθήκες αλλά και τους ανθρώπους. Κατοικίες, σκήτες, μοναστικά κέντρα, σκαλιστές στα βράχια εκκλησίες με σημαντικές αγιογραφίες…